Mest lönsamt att välja rätt bil från början

Stendahls bil är ett anrikt familjeföretag i Stenungsund som drivs av andra och tredje generationen med Åke Stendahl som vd och sönerna Tom och Dan Stendahl som vice vd och projektledare. Med lång erfarenhet från branschen ser man värdet i att vara förändringsbenägen och satsa på hållbara märken som Volvo, Renault och Dacia.

Stendahls bil firar 65 år i år. Affärsidén är densamma än idag som när verksamheten grundades i Lilla Edet 1955 – att med hög servicenivå och tillgänglighet möta kundernas behov. Därför finns Stendahls bil representerade med tre anläggningar i angränsande regioner, som utöver Stenungsund även omfattar Lilla Edet och Älvängen.
– Vi har byggt upp vår verksamhet för på bästa sätt möta kundernas behov och fortsätter att göra det i samma takt som deras behov förändras. Vi är mycket flexibla och satsar på att bygga långvariga relationer både digitalt och fysiskt. Vår ambition är att alltid ha hög tillgänglighet och att hjälpa våra kunder med allt som har med bilen att göra, säger Dan Stendahl.

Kundnöjdhet och enkelhet är allt
Det går fortsatt bra för familjeföretaget och någon avmattning har inte märkts av trots att media ofta talar om en stabilisering av marknaden efter många års högtryck. Det verkar alltså som att vi köper bil lika mycket som tidigare, om inte mer. Stendahls bil kan konkurrera med att vara anpassningsbara efter en bred kundgrupps behov.
– Kundnöjdhet och enkelhet är allt vår bransch, både när det gäller privat och företagskunder. Idag är kunderna väldigt pålästa och har en bra bild av vad de vill ha när de kontaktar oss. Ändå gör vi en grundläggande behovsanalys för att kunna presentera bilmodeller, finanslösningar och serviceavtal som i sin helhet underlättar deras liv eller affärsverksamhet. Det är helt enkelt mest lönsamt att välja rätt bil från början, förklarar Åke Stendahl.
– När bilen används i arbetet blir det fråga om förlorad inkomst om man skulle stå utan bil. Just därför är det så viktigt att vi kan hålla en hög tillgänglighet mot våra kunder, tillägger Åke.

Kunderna vill ha hjälp i sin vardag
Med sina 75 anställda är Stendahls bil en stor aktör i Stenungsund, Lilla Edet och Älvängen, som samtliga är mindre kommuner men med stor utvecklingspotential tack vare närheten till Göteborg bland annat. Numera är det inga pendlingsavstånd att tala om, och kunderna finns över hela regionen.
– Vi är starka på hemmaplan men hjälper våra kunder oavsett var de befinner sig. Eftersom vi bygger långsiktiga relationer med ömsesidig tillit så handlar vår affär om att alltid finnas nära till hands och underlätta deras vardag, även om de flyttar sina egna verksamheter eller startar upp filialer på andra orter så vill de ha tryggheten och enkelheten som vi erbjuder. Det ser vi som ett kvitto på att det vi gör verkligen uppskattas och är rätt för branschen, säger Tom Stendahl.


Svensk Industri SNL 2020-1 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2020-1

Huvudtema: Svensk Industri
Industrins framtid avgörs redan i skolan

Om man inte tror på svensk industri så tror man inte heller på svensk levnadsstandard. Så inledde en mycket känd vd på ett stort teknikbolag vår intervju för ett par år sedan. Det ligger en kraft bakom orden som gör att man kommer ihåg dem och att tankarna förs till alla svenska industriföretag som har varit med och byggt upp globalt ledande verksamheter under åren.

Back to top