Kommunikation som gör skillnad

Ord & Bild är en traditionell men nytänkande fullservicebyrå inom kommunikation. Med fokus på kundunika lösningar vill man på Ord & Bild skapa kommunikation som gör skillnad.

– Vi är en fullservicebyrå som tror att den mest effektfulla kommunikationen tar avstamp i vår snabbt föränderliga samtid, skapar engagemang och berör. Det tankesättet präglar allt vi gör och hjälper oss att skapa kommunikation som verkligen gör skillnad, inleder Peter Jansson Ling, vd och projektledare på Ord & Bild.

Digitalt eller inte?
Ord & Bild var tidigt ute och vågade satsa på digitala lösningar innan många andra ens tänkt tanken. Att synas på sociala medier är viktigt för företag som vill nå en så bred målgrupp som möjligt, skapa nya kundunderlag och sprida information snabbt och ofta.
– Oavsett vilket kommunikationsmedium som tillämpas så ska kunden få ut sitt budskap på ett sätt som ger önskad effekt. Så jobbar vi i alla våra projekt, vi gör alltid en grundlig behovsanalys och kartlägger kundens målgrupper. Vi utvecklar kundunika lösningar som lyfter deras varumärke, förklarar Peter Jansson Ling.

Unika kreativa uttryck
Alla idéer blir inte reklamfilmer eller stortavlor. Här vill man på Ord & Bild gärna tänka utanför boxen och presentera lösningar som verkligen fångar och berör kundens målgrupp. Ett bra exempel är projektet Statue of Integrity, som Ord & Bild utvecklade för Fotografiska inför den stora utställningen om Greta Garbo.
För att verkligen fånga människors uppmärksamhet valde man att utveckla ett koncept baserat på hur Greta Garbo var som person. Eftersom hon var skygg och tillbakadragen så mynnade projektet ut i att man reste en staty föreställande Garbo mitt ute i Härjedalens urskog och på en plats som passande nog också heter Stockholm, där Greta Garbo växte upp.

Konsten att skapa intresse
Under årens lopp har det blivit fler projekt för Fotografiska, samt för en hel del andra återkommande kunder som Coop, Karlstads universitet och Rally Sweden. Ord & Bilds kunder finns över hela Sverige och en del till och med utomlands.
– Vårt mål är att utveckla och leverera de bästa lösningarna för varje kund, i alla projekt. Då behöver vi vara i ständig rörelse och sträva efter att bli lite bättre för varje gång. Vi arbetar ofta med kunder som anlitar oss om och om igen, säger Peter Jansson Ling.
Ett exempel som talar för sig själv, om man tittar på reklamfilmen som Ord & Bild hjälpte till att producera, är Rally Swedens satsning på att kickstarta försäljningen av biljetter till 2016 års rally i samband med Halloween. I filmen får vi se hur en till synes ordinär intervju med rallystjärnan Andreas Mikkelsen plötsligt tar en ny, betydligt mörkare, vändning.
Filmen spreds via Rally Sweden och Andreas Mikkelsens sociala kanaler med start tre dygn före Halloween. Ungefär 480.000 människor såg filmen under de första fyra dygnen, och två miljoner människor nåddes under samma period av den sociala spridningen. Det blev en stor effekt med en annonsbudget på 5000 kronor.


Svensk Industri SNL 2020-1 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2020-1

Huvudtema: Svensk Industri
Industrins framtid avgörs redan i skolan

Om man inte tror på svensk industri så tror man inte heller på svensk levnadsstandard. Så inledde en mycket känd vd på ett stort teknikbolag vår intervju för ett par år sedan. Det ligger en kraft bakom orden som gör att man kommer ihåg dem och att tankarna förs till alla svenska industriföretag som har varit med och byggt upp globalt ledande verksamheter under åren.

Back to top