Nybyggda anläggningar i Linköping och Norrköping tar Ahlsell vidare

En nöjd kund är ofta den bästa marknadsföringen. Det har Ahlsell tagit fasta på fullt ut då man satsar helhjärtat på en genomgående hög leveranssäkerhet och kvalitet i kombination med absolut bästa service gentemot professionella hantverkare över hela Sverige.

Att förenkla och vara en naturlig del av kundernas vardag är huvudmålet för Ahlsell, som är Nordens största moderna grossist för installationsprodukter och verktyg. Målet manifesteras med stora investeringar i Östergötland som ska lyfta kundupplevelsen och leveranssäkerheten.

Enbart professionella kunder
Med sitt enorma utbud av produkter, sin stora säljkår och spridningen på många olika kundkategorier är Ahlsell Nordens enskilt största leverantör av installationsprodukter, verktyg och maskiner för professionella kunder. Ahlsell riktar sig enbart mot företagskunder och verksamheten är störst i Sverige följt av Norge och Finland, men företaget finns även representerat på växande marknader som Estland, Ryssland, Danmark och Polen.

Ständig utveckling
Produkternas kvalitet är också av absolut toppklass, och man väljer omsorgsfullt bland leverantörer och producenter innan man tar in nya produkter i sortimentet. Företagskulturen hos Ahlsells präglas av högt kundfokus, professionalism och affärsmannaskap.
Regionchef Magnus Johansson förklarar att man i Östergötland bedriver ett ständigt förbättringsarbete där man förnyar och utvecklar både sortiment och tjänster likväl som logistiken utifrån marknadens dynamiska krav.
– Vårt mål är att bli en heltäckande leverantör, det vill säga att våra kunder ska kunna hitta i princip allt de behöver hos oss via den säljkanal som passar kundens behov bäst. Hos oss väljer man själv om man vill besöka någon av våra butiker, kontakta någon av våra säljare som tar beställningen och lägger order eller om man själv vill lägga ordern elektroniskt på webben. Vi vill helt enkelt göra det enklare att vara proffs genom att tillhandahålla ett komplett erbjudande av produkter med tillhörande tjänster, säger Magnus Johansson.

Väl rustade i Östergötland
I Östergötland har Ahlsell idag cirka 130 medarbetare som årligen säljer varor i regionen till ett värde överstigande 1,2 miljarder.
Verksamheten får aldrig sluta utvecklas och det har heller inte skett inom Ahlsell under de drygt 140 år som företaget funnits. I takt med att företagets försäljning har utvecklats och expanderat har även logistiken varit högt prioriterad för fortsatt tillväxt. Idag är siktet inställt på att bedriva handel och distribution med logistikflöden i världsklass och det märks tydligt i satsningarna med de toppmoderna anläggningarna i Linköping och Norrköping.
– Våra satsningar i Östergötland är en följd av en stark försäljningsutveckling där vi ökar våra marknadsandelar inom alla våra segment de senaste åren. Vi ser att vi med Ahlsells strategi och breda erbjudande kommer att kunna fortsätta utvecklas mycket positivt framöver. Det känns fantastiskt roligt och givande att få möjligheten att genomföra investeringar för framtiden av det här slaget. Det här är ett rejält långsiktigt lyft för hela verksamheten i Östergötland, säger Magnus Johansson.

Transport & Logistik/Sjöfart & Hamnar SNL 2019-4 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2019-4

Huvudtema: Transport & Logistik/Sjöfart & Hamnar
Framtidens klimatsmarta transportsystem behövs redan idag

Det talas om nya stambanor för höghastighetståg som en viktig satsning för att knyta ihop Sverige. Det är inte minst ett sätt att bygga större arbetsmarknadsregioner vilket för övrigt är nödvändigt för att framtidssäkra kompetensförsörjningen över hela landet.

Back to top