Pajala Airport vill ta in charterturister utan omvägar

Pajala Airport är en viktig pusselbit i att utveckla infrastrukturen i regionen. Flyglinjen mellan Pajala och Luleå är en bra början, men regionen skulle må bra av en större inströmning av turister.

Thomas Scherman, vd på Pajala Airport, har ett långt förflutet inom branschen och har tidigare varit med och utvecklat chartertrafiken i Arvidsjaur. Samma koncept vill han nu applicera i Pajala – som med sin fantastiska natur och upplevelser kring det kan locka stora mängder turister årligen. Om det hade funnits en smidig flygförbindelse.
– Den viktigaste utvecklingsmöjligheten ligger i att etablera en chartertrafik från en europeisk hub som till exempel Bryssel och upp hit till Pajala Airport. Vår region gästas redan av turister från Europa, men de flyger till våra finska grannar eller upp till Kiruna och får ta en omväg som involverar en bilresa på minst tre timmar. Det känns inte hållbart när vi har en så fin flygplats här, säger Thomas Scherman.

Kontakt med arrangörer och flygbolag
Den befintliga flyglinjen mellan Pajala och Luleå används främst av affärsresenärer. En och annan turist letar sig in på sträckan men det bästa vore att få till en direktlinje till minst en europeisk hub.
Thomas Scherman driver arbetet just nu och är i kontakt med olika lokala arrangörer som kan ta emot turisterna med boende och aktiviteter. Det är det minsta problemet.
– Våra entreprenörer är mycket intresserade och de är redo för expansion med fler turister från Europa. Den största utmaningen blir att intressera flygbolagen. Här väntar ett omfattande arbete som precis har påbörjats. Det finns många argument för att etablera en direktlinje för charterturism till Pajala. Vi kan jämföra med utvecklingen i Arvidsjaur, och få konkreta resultat.

Stor utvecklingspotential
Thomas Scherman berättar slutligen att turister från Belgien, Nederländerna och Tyskland gärna besöker Pajala för att få uppleva det typiskt norrländska. De drömmer om att få köra skoter och åka hundspann – saker som norrlänningarna inte gör stor sak av men som är nog så spännande och exotiskt för de flesta andra. Här finns helt klart en stor utvecklingspotential för framtiden.

Transport & Logistik/Sjöfart & Hamnar SNL 2019-4 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2019-4

Huvudtema: Transport & Logistik/Sjöfart & Hamnar
Framtidens klimatsmarta transportsystem behövs redan idag

Det talas om nya stambanor för höghastighetståg som en viktig satsning för att knyta ihop Sverige. Det är inte minst ett sätt att bygga större arbetsmarknadsregioner vilket för övrigt är nödvändigt för att framtidssäkra kompetensförsörjningen över hela landet.

Back to top