Hög lanseringstakt för svenskt kvalitetsmärke

Nästan alla arbetsplatser förlitar sig på någon form av digital teknik idag. Det optimala är när tekniken kan förenkla vardagen, men ibland kan det behövas lite hjälp på traven för att tekniken ska kunna användas på rätt sätt. Brodit är specialiserade på de lösningar som behövs för att montera och skydda kommunikationsutrustning i fordon och tuffa miljöer.

Kommunikationslösningar finns överallt och förväntas även följa oss vart vi än går. Inom industri, transport och logistik används smartphones och surfplattor i många moment. Ofta utsätts de för lite tuffare tag, med snabba förflyttningar och extrema miljöer, oväder och andra påfrestningar. För att skydda utrustningen, samt inte minst förenkla för användaren, behövs optimala hållare för montering i fordon.
– Det ska vara lätt att få med sig tekniken när den verkligen behövs. Det ställer krav på oss att utveckla lösningar som både är robusta och flexibla. Hållaren ska vara tillräckligt robust för att motstå olika påfrestningar, men samtidigt göra utrustningen tillgänglig för användaren, förklarar Brodits vd Göran André, som även är delägare i bolaget.

Flera nya produkter i veckan
Brodit representerar ett varumärke som framförallt står för kvalitet. Slutkunderna är till stor
del professionella användare inom transport, logistik och industri.
– Det finns en uppsjö av olika standardlösningar på marknaden, men det är inte här vi konkurrerar. Vi utvecklar och tillverkar kundunika lösningar och kan alltid anpassa det sortiment vi redan har. Vi lanserar en ny produkt flera gånger i veckan, berättar Niclas Settergren, delägare i bolaget. Brodit har sin utveckling, testverksamhet och tillverkning i Karlsborg.
– Vi har en extremt hög innovationstakt och det måste vi ha för att klara kundernas krav. Den flexibilitet vi erbjuder kan lågkostnadsländerna inte konkurrera med. Vi formsprutar inte våra produkter utan satsar istället helt på flexibilitet genom att bearbeta plasten med andra metoder. Vi kan därför till och med uppnå kostnadseffektivitet i små serier, fortsätter Niclas.

Med i matchen
Marknaden för Brodits produkter är expansiv. Nya digitala apparater lanseras i princip dagligen, och samtliga ska skyddas och monteras med rätt utrustning. Inom den professionella sfären är funktion viktigast, man vill ha något som är skräddarsytt och helt anpassat både efter de fordon samt de digitala enheter man använder. Brodit är ständigt med i matchen.
– Vår största utmaning framöver kommer sannolikt inte att vara förknippad med försäljningsmöjligheter, utan snarare med kompetens som kan ta oss till nästa nivå. Vi vill expandera och marknaden finns, men då måste vi förstärka organisationen med rätt kompetens för det, säger Göran André.
Som tur är verkar Brodit i en teknikintensiv region vilket gör att ägarna ser positivt på att kunna rekrytera fler till Karlsborg.

Transport & Logistik/Sjöfart & Hamnar SNL 2019-4 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2019-4

Huvudtema: Transport & Logistik/Sjöfart & Hamnar
Framtidens klimatsmarta transportsystem behövs redan idag

Det talas om nya stambanor för höghastighetståg som en viktig satsning för att knyta ihop Sverige. Det är inte minst ett sätt att bygga större arbetsmarknadsregioner vilket för övrigt är nödvändigt för att framtidssäkra kompetensförsörjningen över hela landet.

Back to top