Pite Havsbad Group erbjuder upplevelser som håller längre

Pite Havsbad Group sätter Norrland på turistkartan – i Sverige, Europa och globalt. Entreprenörerna bakom gruppen, Kristofer Lundström och Tobias Lindfors, äger och driver idag åtta hotell- och konferensanläggningar samt den expansiva bemanningskoncernen StudentConsulting. Deras resa inspirerar och imponerar.

De åtta anläggningarna inom Pite Havsbad Group har ett avgörande gemensamt mål: att skapa upplevelser som håller längre. Målet uppnås genom att kombinera attraktiva mötesmiljöer med spännande aktiviteter i samarbete med lokala entreprenörer. Och såklart med hjälp av en hel del hårt arbete.

Viktigt med gott samarbete
– En lyckad konferens är den man minns en lång tid efter, det ger en bättre avkastning på investeringen om deltagarna kan minnas mer än vad som serverades till kaffet. Därför satsar vi inom Pite Havsbad Group på att skapa minnesvärda helhetsupplevelser i inspirerande och kreativa miljöer, säger Kristofer Lundström, som är uppvuxen i en hotellfamilj och som började förvärva och driva hotell redan i 20-årsåldern.
Pite Havsbad är inte bara nordens största turist- och konferensanläggning. Här finns även en unik miljö som uppskattas av såväl svenskar som mer långväga besökare. Övriga hotell inom Pite havsbad Group har även de sina unika värden, till exempel Laponia som är Arvidsjaurs flaggskepp och turistmagnet i anslutning till Europas främsta testbäddar för fordon.
– För oss är det oerhört viktigt att ha ett gott samarbete med andra entreprenörer i vår region. Till exempel inom fordonstester, eftersom vi vet att våra besökare uppskattar att krydda sin konferens med en testkörning på någon av Arvidsjaurs banor. Detsamma gäller för skidturismen i Hemavan där vi äger Högfjällshotellet – vi måste kunna erbjuda något extra för att de ska välja oss år efter år, tillägger Kristofer.

Ny strategi för Norrlands turism
Det är en ytterst spännande resa som entreprenörerna Kristofer Lundström och Tobias Lindfors har gjort. Tobias Lindfors har bland annat utsetts till Årets företagare i Sverige, erhållit Kungliga näringslivsmedaljen och blivit Gasellvinnare fyra gånger med StudentConsulting, vilket gör StudentConsulting till de bolag som vunnit gasellpriset flest gånger i Sverige. StudentConsulting är ett företag som idag är bland Nordens främsta inom rekrytering och bemanning där bolaget satt 11.554 personer i jobb senaste året. Nu vill han tillsammans med Kristofer använda samma framgångsrecept för att utveckla turistnäringen i Norrland.
– Vi har fantastiska värden här men behöver bli mer aktiva för att Norrlands turism ska utvecklas, konstaterar Tobias. Kristofer håller med:
– Vi har investerat enormt mycket under de senaste åren, bland annat i en helt ny spaanläggning i Pite Havsbad. Men för att bli framgångsrika måste vi locka fler till regionen, och det lägger vi upp en strategi för nu.
Strategin som duon refererar till omfattar dels en förstärkt marknadsorganisation med en ny marknadschef för Pite Havsbad Group och dels omfattande renoveringar i flera av anläggningarna, däribland Cape East och Pite Havsbad. Totalt genomförs nu renoveringar av över 500 rum på Pite havsbad, Cape East och Nordkalotten där Nordkalotten och Cape East nyöppnar i december 2019.

Snabba fakta om koncernen
Pite Havsbad Group ingår i StudentConsulting-koncernen. Med åtta hotell från kust till fjäll, närmare bestämt i Piteå, Haparanda, två anläggningar i Arvidsjaur, Luleå, Hemavan och två anläggningar i Skellefteå, erbjuder gruppen över 1700 rum, drygt 5000 bäddar, över 1100 husvagnsplatser samt ett stort antal aktiviteter. StudentConsulting-koncernen började 1997 med bemanning och rekrytering av studenter, akademiker och yrkesutbildade och har idag växt till att innefatta även Norra Sveriges största turist-, hotell- och konferenskoncern Pite Havsbad Group. Totalt omsätter koncernen 1,2 miljarder.


Norrbotten SNL 2019-2 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2019-2

Huvudtema: Norrbotten
Hållbar utveckling för Norrbotten – på riktigt!

Agenda 2030 med sina 17 globala punkter för att uppnå hållbarhet är en ren konkurrensfördel för Norrbotten. Här är man redan på god väg att förverkliga saker som många andra regioner knappt vågar drömma om ...

Back to top