Timrå ska ha Norrlands bästa företagsklimat

Timrå fortsätter på den inslagna vägen med tätt samarbete mellan kommun och näringsliv. En av de senaste satsningarna på området är kampanjen #100företag100dagar, där representanter från kommunens näringslivsbolag samt kommunpolitiker ska besöka 100 företag under lika många dagar.

Företagande är sedan länge en prioriterad fråga i Timrå. Redan 2003 antogs en vision om att skapa Norrlands bästa företagsklimat. Alla ledande politiker enades då om att företagande ska gå först och att kommunen ska tillhandahålla en förstklassig service för att uppnå målet.
Tio år senare blev Timrå etta i Norrland enligt Svenskt Näringslivs ranking, och man har under årens lopp lyckats behålla en tätposition tillsammans en eller ett par kommuner. Det visar på ett outtröttligt engagemang för de lokala företagens fortsatta utveckling, som ständigt får nya uttryck i form av nya satsningar varav #100företag100dagar är en.

Bra vill bli ännu bättre
Timrå befinner sig redan bland Sveriges tio främsta kommuner när det gäller företagarservice. Trots de goda resultaten vill man bli ännu bättre.
– Under december 2017 fick vi på Näringslivskontoret i uppdrag från kommunstyrelsen att utveckla en helt ny näringslivsstrategi för att möta framtiden. I det arbetet behöver vi de lokala företagens hjälp och på den vägen utvecklades kampanjen #100företag100dagar, förklarar Christian Söderberg, näringslivschef i Timrå.
#100företag100dagar är en koncentrerad insats där representanter från kommunen, däribland ledande politiker, kommunalråd och näringslivsutvecklare, besöker företag och diskuterar utvecklingen av det optimala näringslivsklimatet. Vad behöver företagen för att utvecklas och nå sina mål? Svaren ska vara vägledande i utvecklingen av en ännu bättre företagarservice.
– Den viktigaste uppgiften för Näringslivskontoret är att skräddarsy service som lyfter företagens verksamhet, fortsätter Christian. När vi har besökt 100 företag så kommer vi med stor säkerhet att få en bra bild över vilka behov som finns.

Hoppas på fortsättning
Det råder ingen tvekan om att resan som Timrå har gjort från 2003 och fram till idag är imponerande – och inte minst för en mindre kommun i norra Sverige.
Kampanjen #100företag100dagar började fredagen den 12 januari och fortsätter fram till och med den 17:e maj. Då besöker man det 100:e företaget och firar stort på kvällen med företagsgalan Guldstegen.
– Efter den inledande kampanjen är det troligt att vi kommer att fortsätta med något liknande, eftersom vi redan nu ser att många företag hör av sig och vill ha besök, vilket visar på det stora intresset från näringslivets sida. Min förhoppning är därför att vi ska få göra ytterligare en kampanj i stil med #100företag100dagar, säger Christian Söderberg.


Volvo Ocean Race/Hållbar tillväxt Göteborg SNL 2018-2 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2018-2

Huvudtema: Volvo Ocean Race/Hållbar tillväxt Göteborg
Hög tid att ta ansvar

Hållbarhet är ett väldigt välanvänt begrepp bland politiker, företagare, kommuner och andra organisationer som vill visa att man styr mot en bättre morgondag.

Back to top