Mer än byggvaror hos NA Svensson Woody Bygghandel

NA Svensson Woody Bygghandel är mer än en välsorterad bygghandel. Företaget är en framgångssaga som sträcker sig över fyra generationer, med upp- och nedgångar, möjligheter och utmaningar. Det är en spännande resa som pågått under de senaste 125 åren, och ambitionen är att fortsätta under minst lika många år till.

NA Svensson är ett namn som har funnits med bland Nyköpings proffs och DIY-entusiaster under väldigt lång tid. Verksamheten etablerades som en traditionell järnhandel, och den prägeln finns fortfarande kvar fast med uppdaterat sortiment förstås.
– Serviceutbudet är minst lika viktigt som produktsortimentet. För oss är det viktigt att kunden går hem med rätt saker för sitt projekt, och kommer tillbaka för att resultatet blev som väntat eller bättre. Vi ska med vår kunskap och erfarenhet kunna erbjuda vägledning i alla typer av byggprojekt, förklarar Lotta Svensson, som tillhör fjärde generationen och som driver företaget tillsammans med sin bror Anders.

Mycket mer än pris
Idag finns NA Svensson representerade lokalt med tre kompletta bygg-, järn-, och färghandel under varumärkena Woody Bygghandel respektive Colorama. En anläggning finns i NA Svenssons hemstad Nyköping, en i Huddinge samt en i Vagnhärad. Företaget äger varumärkena Woody och Colorama tillsammans med ett antal andra privata aktörer.
– Vi utmärker oss genom att vara breda, fortsätter Lotta. Hos oss finns allt som behövs för att bygga ett komplett hus från grunden, och få det färdigställt det vill säga målat invändigt och utvändigt, inrett och redo för inflyttning.
NA Svensson vill naturligtvis vara det bästa valet i Nyköping med omnejd. Att med god produktkvalitet till rätt pris och bra tjänster samt med så liten miljöpåverkan som möjligt erbjuda kunderna en helhet är fokus. Lotta tillägger att det i grunden handlar om att bygga långsiktiga relationer där man som bygghandel får leverera till kommande projekt för samma kund.
– Vi kan mer än produktpris och det gör oss konkurrenskraftiga. Vi hittar rätt helhetslösning för varje kund – och det skiljer sig mycket beroende på vad kunden vill uppnå med sitt projekt, säger Lotta med eftertryck.
Exempel på tjänster som NA Svensson ofta utför är fasadbesiktning för optimalt färgval, planeringstjänster kring logistik för större byggen, rekommendationer av projektledare och utförare, samt inköpshantering för större projekt och återkommande kunder.

Framtiden inte bara digital
Merparten av kunderna är proffskunder, det vill säga företagskunder, men NA Svensson vill gärna vara en länk mellan beställare, som kan vara en privatperson, och företag som kan utföra jobbet bäst.
Tankar finns även på att etablera ytterligare en anläggning på en expansiv ort i regionen. Behovet finns – och marknadsunderlaget ser lovande ut för expansion. Exakt lokalisering vill Lotta inte avslöja i dagsläget.
Under 2017 etablerades en webbplattform för smidigare inköp av framförallt förbrukningsartiklar och varor där kunden redan vet vad som behövs. Stora delar av sortimentet finns online, men för den som inte är helt säker på vad som behövs för att få bästa tänkbara lösning rekommenderar Lotta att besöka någon av de tre anläggningarna.
– Vi behåller fokus på långsiktiga relationer. Därför kommer vi att fortsätta satsa på våra anläggningar så att kunden kan välja rätt produkter i samråd med oss, förtydligar hon.


Volvo Ocean Race/Hållbar tillväxt Göteborg SNL 2018-2 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2018-2

Huvudtema: Volvo Ocean Race/Hållbar tillväxt Göteborg
Hög tid att ta ansvar

Hållbarhet är ett väldigt välanvänt begrepp bland politiker, företagare, kommuner och andra organisationer som vill visa att man styr mot en bättre morgondag.

Back to top