Världen som marknad för Röshults Svenska Hantverk

Den svenska sommaren är kort och därför gäller det att ta vara på varje minut. Det finns en trend som tydligt visar att vi värdesätter att vara utomhus så länge det bara är möjligt, och verkligen ta vara på det sommaren kan erbjuda. Med exklusiva utemöbler och köksöar från Röshults Svenska Hantverk är det möjligt.

Det började med en ganska enkel eldkorg. En robust, funktionsinriktad produkt av hög kvalitet, som markerade att Röshults Svenska Hantverk ville satsa på det nordiska, minimalistiska och lite karga. Värden som fortfarande står högt i kurs när vi talar om skandinavisk design. Nu står företaget för ett betydligt bredare sortiment – men håller fast vid ursprunget där god design förenas med högt funktionsvärde.

Det moderna sortimentet är tidlöst
Skandinavisk tidlös design med högkvalitativa och exklusiva material beskriver det moderna sortimentet mycket bra. Röshults Svenska Hantverk utvecklar egna koncept, och samarbetar även med välrenommerade, framstående formgivare som exempelvis Cornelia Lindlöf och designduon Broberg & Ridderstråle.
Det är framförallt offentliga miljöer som är Röshults Svenska Hantverks målgrupp. I sortimentet finns allt från utemöbler och kuddar till kompletta utekök, grillar och pizzaugnar. Nya produkter presenteras kontinuerligt och nytt för i år är bland annat en ny pizzaugn för stenugnsbakad pizza samt en ny pelletseldad grill som med sin hållbara prägel frontar företagets profil på ett mycket bra sätt.

Satsar internationellt
Den nordiska marknaden är fortsatt viktig för Röshults Svenska Hantverk, men den största tillväxtpotentialen framåt ligger utanför de skandinaviska länderna, enligt företagets vd Martin Bornström.
– Självfallet är vi uppmärksamma på länder där det är varmt året om och där det finns ett större behov av att laga mat utomhus. Södra Europa är emellertid inte huvudmarknad för oss, som man kan tro, utan vi satsar snarare på den amerikanska marknaden, upplyser Martin.
För Röshults Svenska Hantverk är USA en marknad med stor tillväxtpotential. Amerikaner uppskattar skandinavisk design, som ofta upplevs som tidlös, ren och exklusiv.
– Vår verksamhet präglas av en mycket spännande utveckling nu med flera premiumprodukter som exempelvis en ny svenskutvecklad boostergrill. Den är unik för oss och vi tror på en stark utveckling för den här typen av produkt.
Martin beskriver grillen lite som drömmen om en traditionell kolgrill som möter modern teknologi på ett nytt sätt. Boostergrillen antänds på sekunder med hjälp av avancerad infraljudsteknologi.

Framtid – det tidlösa hemmet
Broberg & Ridderstråle är sedan sommaren 2017 utnämnda till Creative Directors på Röshults Svenska Hantverk. Det innebär att den berömda duon har ett vakande öga på allt som utvecklas in-house. Nu flyttar verksamheten dessutom till nya lokaler i Hedenstorp för att utöka med större showroom och därmed nå en ännu större målgrupp.
Röshults Svenska Hantverks produkter kommer även framledes att utvecklas som delar av ett premiumsortiment, men Martin Bornström är ganska övertygad om att vi kommer att få se fler designprodukter i svenska hem framöver, som en del av den växande trenden att investera i ett tidlöst hem. Med nytt showroom möts denna växande målgrupp.


Jönköping SNL 2018-1 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2018-1

Huvudtema: Jönköping
Gneta och gno som en Gnosjöbo

Det berättas mig en dag när jag besöker Hulténs industrimuseum i Gnosjö kommun att en gång för länge sedan kom om aftonen en man från fjärran cyklande förbi orten. Han behövde en sidovimpel att fästa på pakethållaren så att inte bilarna körde för nära.

Back to top