Jönköping Airport har mycket på gång

Jönköping Airport är sedan länge en konkurrenskraftig fraktflygplats och även ett av Nordens mest effektiva nav för omlastning. E-handelns explosion bidrar starkt till flygplatsens fortsatta utveckling och samtidigt ökar efterfrågan på charter. Jönköping Airport har mycket på gång för framtiden, lovar vd:n Rony Forsberg.

För några år sedan gjordes omfattande investeringar i fraktterminalen och det finns därmed god kapacitet för att utöka fraktvolymer från Jönköping Airport.
– Jönköping Airport är i allra högsta grad en drivmotor för regionens utveckling som logistiknav. Framtida investeringar kommer att spegla det, säger Rony Forsberg inledningsvis.
Minst ett av fraktbolagen kommer att börja flyga med en större modell fraktflygplan under 2018, och det är en satsning som ligger väl i tiden när Jönköping som region vill profilera sig som ett av Nordens främsta logistiknav.

Stark utveckling på reguljär
Fraktsidan har haft en mycket god utveckling under flera år. Samtidigt finns en stark ambition om att utöka antalet passagerare som reser via Jönköping Airport. För några år sedan fick man en rejäl skjuts framåt då BMI/Lufthansa började med linjen Karlstad – Jönköping – Frankfurt, och rutten har haft en konstant positiv utveckling sedan den etablerades.
– Linjen till Frankfurt har faktiskt nått all-time-high varje månad sedan starten, upplyser Rony Forsberg. Av flygbolagets 30-talet linjer har just Karlstad – Jönköping – Frankfurt visat starkast utveckling under flera månader 2017 och det tycker vi naturligtvis är väldigt positivt.
Eftersom efterfrågan fortsätter att öka är det troligt att det kommer sättas in ett större passagerarplan på rutten inom kort. Även Nextjet som med hela 23 avgångar i veckan trafikerar Jönköping – Stockholm upplever en stadig ökning.
Vid Jönköping Airport pågår ett ständigt förbättringsarbete där man tittar på nya rutter och nya produkter som kan tilltala den moderna resenären.
– Rent generellt så verkar det som att vi flyger mer än någonsin nu och vi måste vidareutveckla både rutter och själva flygplatsen för att möta det, tillägger Rony.

Satsar mer på charter
Charterarrangörerna hade en rekordsäsong från Jönköping Airport under sommaren 2017. Beläggningen var mellan 99 – 100 procent, vilket visar på ett stort intresse att flyga charter från Jönköping Airport.
Det är inte enbart den solfattiga svenska sommaren som är dragplåstret för charter, menar Rony Forsberg. En starkt bidragande faktor kan också vara att fler semesterfirare väljer den lokala flygplatsen som utgångspunkt då det är enklare att flyga via en mindre flygplats. Charterarrangörerna planerar därför för fler avgångar under 2018, bland annat till Cypern som blir allt mer populärt att resa till.
– Även charterarrangörerna har nu lagt fram önskemål om att få börja flyga med större maskiner. Då står vi inför utmaningar där vi ser att vi kommer att behöva bygga ut vissa delar av flygplatsområdet. konstaterar Rony och fortsätter:
– Landningsbanan är tillräckligt lång för större flygplan, men vissa områden behöver breddas och förstärkas när det gäller landningsbanan och taxibanor. Sedan måste delar av terminalbyggnaden byggas ut, framför allt för effektivare incheckning och säkerhetskontroll. Även om antalet resande skulle fördubblas så måste allt hanteras på lika kort tid – det blir den stora utmaningen för framtiden.


Jönköping SNL 2018-1 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2018-1

Huvudtema: Jönköping
Gneta och gno som en Gnosjöbo

Det berättas mig en dag när jag besöker Hulténs industrimuseum i Gnosjö kommun att en gång för länge sedan kom om aftonen en man från fjärran cyklande förbi orten. Han behövde en sidovimpel att fästa på pakethållaren så att inte bilarna körde för nära.

Back to top