HAGS – pigg 70-åring skapar mötesplatser för alla

Man blir aldrig för gammal för att uppskatta lek, rörelse och gemenskap., Leklust, kreativitet , livskvalitet och socialt engagemang är fortfarande ledstjärnor för HAGS. I år firar HAGS 70 år och ser fram emot att fortsätta utveckla lekplatser och andra utomhusprodukter för gemenskap. Utvecklingen sker fortfarande med Aneby som utgångspunkt och världen som marknad.

HAGS omtyckta gungor, kluriga klätterställningar, spännande utomhusgym och bekväma parkbänkar finns över nästan hela världen. Via moderbolaget Play Power når HAGS en global marknad med egna säljkanaler i flertalet länder. Utvecklingen finns emellertid kvar där allt en gång började – i natursköna Aneby, mitt på det småländska höglandet.

Möter ny generation
Intresset för hälsa växer men våra barn blir mer stillasittande. Därför tycker man på HAGS att det är viktigare än någonsin att uppmuntra barn till utomhuslek och rörelse.
Många produkter är favoriter som funnits under lång tid, men trots sin långa historik är kreativiteten och leklusten fortfarande spirande på HAGS utvecklingsavdelning. Många produkter är inspirerade av naturliga material där trä sedan länge är dominerande i klätterställningar och parksoffor bland annat.
– Nu möter HAGS den nya generationens krav – men det är fortfarande med samma grundvärden där lek, rörelse och gemenskap är det centrala. När många satsar på storbildsskärmar och andra digitala finesser inbyggda i lekplatserna vill vi gärna lyfta fram värdet av lekplatser och parkmiljöer som inspirerar till aktivitet, kreativitet och personliga möten, förklarar marknadschef Mia Boozer.
Digitaliseringen innebär nya möjligheter att nå ännu större marknader med utökade försäljningskanaler – men HAGS trotsar gärna trenden och bygger inte in det digitala i sina lekplatser.
Däremot tar man vara på möjligheter att förenkla planering, utveckling och inspektion av lekplatser med hjälp av digitala verktyg. Ett exempel är HAGS Inspektion, ett nyutvecklat digitalt verktyg som gör det enklare än någonsin att besikta lekplatser och kontrollera säkerheten. Eftersom hela flödet är digitalt slipper man efterarbete – alla berörda parter får ta del av samma information och eventuella åtgärder kan sättas in snabbare.

För en aktiv fritid
HAGS har en ny fabrik i Polen som tillverkar hela sortimentet. Utveckling, marknad och försäljning samt tjänster för efterkontroll finns samlade vid huvudkontoret i Aneby.
– Under första kvartalet kommer ett lager att byggas upp i Sverige för att ge bättre service till våra kunder på hemmaplan. Våra produkter har extremt lång livslängd, men när något väl behöver bytas ut ska vi snabbt och effektivt kunna skicka ut det kunden behöver, säger Mia Boozer.
HAGS är kanske mest kända för sin lekplatsutrustning, men den individuellt största produktgruppen är produkter för att skapa attraktiva parkmiljöer med bänkar, papperskorgar och annan kringutrustning.
– Att inspirera fler till att vistas utomhus är en av våra viktigaste uppgifter. Våra produkter ska fungera som drivkrafter i det, tillägger Mia Boozer.
Framtidsambitionen är att i ännu större utsträckning locka fler till att vara utomhus och i gemenskap med andra skapa en aktiv fritid för både barn och vuxna. HAGS mäter framgång i att fler väljer en aktiv livsstil ute i det fria, där företagets produkter utgör naturliga inslag i omgivningen.


Jönköping SNL 2018-1 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2018-1

Huvudtema: Jönköping
Gneta och gno som en Gnosjöbo

Det berättas mig en dag när jag besöker Hulténs industrimuseum i Gnosjö kommun att en gång för länge sedan kom om aftonen en man från fjärran cyklande förbi orten. Han behövde en sidovimpel att fästa på pakethållaren så att inte bilarna körde för nära.

Back to top