Gneta och gno som en Gnosjöbo

Det berättas mig en dag när jag besöker Hulténs industrimuseum i Gnosjö kommun att en gång för länge sedan kom om aftonen en man från fjärran cyklande förbi orten. Han behövde en sidovimpel att fästa på pakethållaren så att inte bilarna körde för nära.

Hos en kreativ verkstad i Gnosjö är allt möjligt. Så, sagt och gjort. Ungefär på morgonen var produkten framtagen. Den blev sedermera en försäljningssuccé.

Anekdoten fångar kärnan i Gnosjöandan:

Ge mig en idé – och jag ska förverkliga den. Och om jag inte har verktyget som behövs, kanske grannen har. Erfarenhetsutbyte, teknisk hjälp till varandra, sammanhållningen i bygden, att sträva, att gneta och gno, det är andan i sin essens.

För det var lite så det en gång startade. En bonde eller uppfinnar-Jocke kläckte en idé, löste problemet och kom på att lösningen kanske kunde gå att sälja vidare.

Gnosjöregionen (Vaggeryd, Värnamo, Gislaved och Gnosjö) är, som Jönköpings län i övrigt, industritätt och myllrar av småföretag. Många bolag är underleverantörer – generalister eller specialister – och som sådana är de beroende av sina större kunder. Men här visar sig också ett omvänt styrkeförhållande, vilket givetvis är särskilt positivt för en småföretagarprovins:

Bjässarna behöver lika mycket sina småskuttar till leverantörer, ja faktum är att de står och faller med dem. Eller som en gammal slogan löd: ”Utan Anderstorp stannar Volvo”. Det bekräftas av en initierad lokalpolitiker jag får äran att luncha med. Han berättar att en halv Volvo (eller mer) görs i Gnosjöregionen.

Och apropå underleverantörsmakt, en driven entreprenör sa till mig i höstas att han en gång hade träffat (den ovetande) vd:n för storkoncernen som var kund hos honom och informerat om att någon säljbar slutprodukt blir det inte utan landets enda verktyg i sitt slag, ett verktyg som entreprenören i fråga höll i sin ägo.

Men Jönköpings län är så mycket mer än Gnosjöregionen. Det är ett stort och stolt företagarlän, bestående av ytterligare två vitala regioner – Vätterbygden (Mullsjö, Habo och Jönköping) och Höglandet (Tranås, Aneby, Vetlanda, Eksjö, Nässjö och Sävsjö), var kommun med sin särprägel och ambition att driva sitt näringsliv framåt. Dynamiken och variationen befruktar länet som helhet, som tillväxtplats och innovationsmiljö, där inte minst Jönköping University och Science Park levererar intellektuell kraft.

Många företag gör länsinterna affärer, även om exporten är påtaglig. Nässjöbolaget har sin strategiska kund i Husqvarna AB, Vaggerydsverkstaden servar i princip uteslutande företag runtom i länet. Symbiosen mellan större och mindre bolag ger en genuin näringslivsmiljö länet igenom.

Samt, icke att förglömma, de publika företagen skäms inte för sig; förutom Husqvarna exempelvis Fagerhult, Itab och Sensys.

Att gneta och gno blir följaktligen ledorden för ett expansivt län, strategiskt beläget mitt i Götaland.

Dan Sylvebo
Regionchef
Svenskt Näringsliv i Jönköpings län


Jönköping SNL 2018-1 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2018-1

Huvudtema: Jönköping
Gneta och gno som en Gnosjöbo

Det berättas mig en dag när jag besöker Hulténs industrimuseum i Gnosjö kommun att en gång för länge sedan kom om aftonen en man från fjärran cyklande förbi orten. Han behövde en sidovimpel att fästa på pakethållaren så att inte bilarna körde för nära.

Back to top