Moderiktigt utbud för barn och ungdomar

Att lyckas med affärer och bygga framgångsrika företag har mycket gemensamt med idrott på elitnivå. Det handlar om att sätta upp långsiktiga mål och sträva efter att uppnå dem. Det är den före detta professionella fotbollsspelaren Peter Markstedt väl medveten om när han vidareutvecklar KidsBrandStore tillsammans med kollegan Mikael Arnåsen.

KidsBrandStore går riktigt bra – såväl försäljningsvolymer och omsättning fortsätter att öka. Framgångarna kan härledas till grundarnas engagemang och genuina intresse för att göra affärer, dessutom ligger konceptet med försäljning av högkvalitativa märkeskläder över nätet i tiden. Att man valt att satsa enbart på unika märkeskläder för barn och ungdomar har också visat sig vara ett lyckosamt beslut.
– Då vi etablerade företaget för fem år sedan var vi väldigt tidigt ute i en nisch med få aktörer. Att satsa specifikt på juniorkläder såg vi som en stor potential eftersom det saknades ett brett utbud för det på marknaden och så är det fortfarande. Att vi var först ut ger oss fortfarande ett försprång nu, bekräftar Peter Markstedt.

Första butiken
Modern e-handel med lager i Västerås ger snabba leveranser på mellan en till tre dagar. Ofta får kunden sina varor redan nästa dag vilket är mycket uppskattat. Med en flexibel och lyhörd kundservice löser Kids Brand Store de flesta frågor som kan uppstå kring beställning och leverans redan vid första kontakt med kund.
All försäljning och marknadsföring sker över nätet men i takt med marknadens efterfrågan undersöks nu möjligheter för att även öppna fysiska butiker. Beslut har fattats och den första fysiska KidsBrandStore kommer att slå upp sina portar i Täby centrum redan i september.
Planen är att etablera en multibrandstore med 15-20 varumärken på plats i butiken. Dessutom har kunderna möjlighet att beställa ur hela sortimentet och få varorna kostnadsfritt levererade till butiken i Täby.
– Vi kommer att utvärdera satsningen i Täby och om den får det gensvar som vi räknar med så kan det mycket väl bli fråga om etablering av fler butiker i skandinaviska storstäder, informerar Peter Markstedt.

Mot en halv miljard
Täby centrum är en mycket bra plats att synas på, men e-handel kommer även framgent att vara kärnan i verksamheten. Peter Markstedt och Mikael Arnåsen har mycket höga ambitioner när det gäller framtida utveckling – målsättningen är att fördubbla omsättningen under det kommande året. Det ska bland annat åstadkommas genom lansering på den norska och danska marknaden.
– Vi har kommit långt i Finland och Sverige, och nu satsar vi på resten av Skandinavien. Inom fem år ska vi nå en omsättning på en halv miljard kronor. Det ser vi som fullt möjligt med tanke på de senaste årens trender och tillväxt. Vi kommer att synas ännu mer framöver – både på nätet samt med nya fysiska butiker, säger Peter Markstedt som avslutning.


Svensk Industri SNL 2016-2 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2016-2

Huvudtema: Svensk Industri
Industrins framtid avgörs i skolan

Om man inte tror på svensk industri så tror man inte heller på svensk levnadsstandard. Så inledde Quintus Technologies vd Jan Söderström vår intervju. Det ligger en kraft bakom orden som gör att man kommer ihåg dem ...

Back to top