SjöEvent utvecklar Mälarens potential

Idéverksamheten hos upplevelse- och utbildningsföretaget SjöEvent i Västerås fortsätter att frodas – företaget har kommit med någon nyhet varje år sedan det etablerades 2009. Inför sommarsäsongen introduceras ännu en nyhet på upplevelsesidan: vattenskotersafari.

SjöEvent fortsätter att vara en viktig aktör för Västerås attraktionskraft som upplevelsestad. Företaget anordnar både små och stora event med Mälaren som utgångspunkt. Med ett par ribbåtar, flertalet vattenskotrar och en större lyxjakt till förfogande står SjöEvent väl rustade att möta en mycket bred målgrupp.
– Att använda och ständigt utveckla Mälarens potential är självklart för oss. Våra upplevelsepaket passar de allra flesta och vi kör väldigt många turer per säsong. Vi räknar med att uppemot 2000 personer kommer att åka med oss nu under sommaren. Utöver det erbjuder vi dessutom olika utbildningspaket för såväl yrkesaktiva som semesterfirare, berättar vd:n Johan Sahlin.

Förmedlar känslan
SjöEvent ägs och drivs av två familjer med Johan Sahlin som delägare och vd.
– Båtintresset är något som funnits med sedan jag var liten och nu får jag en möjlighet att dela med mig av det. Alla som jobbar här har lång erfarenhet från sjön, samtliga har till exempel varit aktiva i Sjöräddningssällskapet under många år och det bidrar till en hög säkerhet och kvalitet i allt vi gör, säger Johan.
Som familjeföretag ser SjöEvent till att förmedla en gemytlig känsla i varje event. Olika typer av företagsevenemang är vanligt förekommande, då kan SjöEvent sy ihop hela upplevelsepaketet med mat, båttur och underhållning tack vare ett brett spann av samarbetspartners i staden.

Ständig utveckling
Båtsäsongen varar ungefär mellan april och september, men SjöEvent har fullt upp under hela året eftersom utbildningsverksamheten utökats. Företaget driver även gästhamnen med sjömack, café och ett antal ställplatser.
Att förnya och utveckla verksamheten är ett måste, även om läget i Västerås är bästa tänkbara så råder hög konkurrens mellan Sveriges städer när det gäller att trygga besöksantal. SjöEvent drar sitt strå till stacken och har nyligen lanserat vattenskotersafari.
– Vi vill framförallt lyfta fram möjligheterna som finns att upptäcka Västerås från Mälaren. Det finns så oerhört mycket att göra och uppleva, men det gäller att paketera det för en så bred målgrupp som möjligt. Det jobbar vi på nu.
Det finns fler idéer som kan leda till nya evenemang och upplevelser framöver men mer vill Johan Sahlin inte avslöja i dagsläget.


Svensk Industri SNL 2016-2 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2016-2

Huvudtema: Svensk Industri
Industrins framtid avgörs i skolan

Om man inte tror på svensk industri så tror man inte heller på svensk levnadsstandard. Så inledde Quintus Technologies vd Jan Söderström vår intervju. Det ligger en kraft bakom orden som gör att man kommer ihåg dem ...

Back to top