Nya evenemang på och kring Mälaren

Rederi Mälarstaden har snabbt blivit ett av Mälarens största passagerarbåtsrederier. Lagom till att rederiet ska fira sitt tioårsjubileum nästa år görs en rad viktiga satsningar som också kommer att vara avgörande för framtiden.

Under snart ett decennium har Rederi Mälarstaden utvecklats till en av Mälarens viktigaste aktörer. Verksamheten privatiserades 2007 och därmed lades en grund för att utveckla en riktigt bra passagerarservice. Ett nytt koncept började byggas upp efter marknadens behov och idag är Rederi Mälarstaden en naturlig del av destinationsutvecklingen kring Mälaren.

Utökad trafik
Verksamheten har fått en rejäl skjuts framåt i samband med förvärvet av M/S Sjösaga under årsskiftet 2014/2015, då trafikområdet kunde utökas till att innefatta hela Mälaren och även delar av Stockholms skärgård.
M/S Sjösaga har tidigare gått i trafik för Waxholmsbolaget/SL i Stockholm och är därför anpassad efter de stränga krav ett fartyg måste uppfylla för att sättas in i länstrafiken. Det handlar bland annat om krav på miljöklassade maskiner samt anpassning för rörelsehindrade, men kravlistan är betydligt längre än så.
– Det är viktigt att vi kan skapa nya värden och hålla verksamheten levande året om. Det har vi lyckats med och vi fortsätter att förfina och skräddarsy våra erbjudanden för att alltid ligga steget före och ha något som verkligen passar alla, säger fartygsbefäl Niclas Eriksson, som också är ägare och vd.

Nya turkoncept
Rederi Mälarstaden bedriver båttrafik över hela Mälaren, Uppsala, Sigtuna, Kungsängen, Kallhäll, Stockholm, Västerås, Eskilstuna, Enköping, Strängnäs och Mariefred.
– Inför säsongen 2016 är vi delaktiga i flera stora upphandlingar i Stockholm skärgård och hoppas på utökad trafik i det området. Samtidigt storsatsar vi på Mälaren och har anställt en ny säljansvarig, renoverat M/S Havsörnen och vi satsar dessutom på en ny restaurangansvarig med nytt upplägg och nya menyer ombord, informerar Niclas Eriksson.
Rederiet drar även igång flera nya båtturer på Mälaren, bland annat en storsuccé på temat ”Swedish fika” som blivit ett omtyckt koncept. Det bjuds på klassiskt svenskt fika samtidigt som den kände profilen Dan Linder föredrar om fikats historia, 300 år av påtår.
– Denna tur har hittills, trots att det är en helt ny produkt, lockat flera bokningar från turister och grupper från utlandet, säger marknadschefen Peter Bamberg.

Dubbelt firande
Det tycks inte finnas några gränser för vilka kreativa produkter som Rederi Mälarstaden kan utveckla. Bland övriga lyckosamma koncept finns brunchkryssningar samt de klassiska och mycket populära räkkryssningarna.
Det blir dubbelt firande nästa år med tanke på att klenoden M/F Elba, allmänt känd som Elbafärjan, fyller 120 år samtidigt som rederiet fyller 10 år. Det kommer att anordnas allt från större företagsevenemang till mindre festligheter i jubileets tecken samtidigt som rederiet utvecklar nya återkommande arrangemang på och kring Mälaren.


Svensk Industri SNL 2016-2 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2016-2

Huvudtema: Svensk Industri
Industrins framtid avgörs i skolan

Om man inte tror på svensk industri så tror man inte heller på svensk levnadsstandard. Så inledde Quintus Technologies vd Jan Söderström vår intervju. Det ligger en kraft bakom orden som gör att man kommer ihåg dem ...

Back to top