Helsingborg skriver historia

Hur kan man locka de riktigt stora evenemangen till Helsingborg? Staden skriver historia genom att samordna kultur- och arenaverksamheterna under samma tak i nya Helsingborg Arena & Scen AB. En del av det omfattar även Helsingborg Convention & Event Bureau som värvar kongresser och stora evenemang till staden.

Konkurrensen är hård mellan evenemangsstäderna i Skandinavien, men Helsingborg står sig riktigt bra med tillgång till förstklassiga faciliteter. Med en av Sveriges modernaste arenor har staden ett bra utgångsläge för att locka större möten, kongresser, mässor och andra evenemang som annars tenderar att landa i större städer.

Ökad omsättning
Målet för Helsingborg Convention & Event Bureau är att generera ökad omsättning för Helsingborgs näringsliv. När stora evenemang värvas till staden går naturligtvis intäkterna upp med fler hotellnätter, restaurangbesök och ökad försäljning i butikerna.
– Vi har arbetat aktivt med de här frågorna under en lång tid men det var först under 2016 som vi tog namnet Helsingborg Convention & Event Bureau. Det indikerar vår strävan efter att uppnå en stark internationell prägel lagom till invigningen av det nya kongresshuset år 2020. Vi planerar för det redan nu, säger Johan Lundell, marknadschef på Helsingborg Arena & Scen.
Att fylla Helsingborg med aktiviteter och evenemang är ett långsiktigt arbete som kräver flera års framförhållning. Evenemang som ligger två – tre år fram i tiden bearbetas redan nu. Och det långsiktiga arbetssättet ger resultat. Helsingborg har de senaste åren värvat evenemang som Melodifestivalen, EM i handboll, Europatävling i golf och flertalet stora kongresser som exempelvis Ortopediveckan.

Ljus framtid
Johan Lundell ser fram emot ett eventfyllt 2016. Ungefär 90 procent av de evenemang och kongresser som Helsingborg Convention & Event Bureau ansöker om att tilldelas staden. Det är resultatet av ett medvetet arbete där alla förberedelser görs långt innan och där man är lyhörd för vad rättighetsinnehavaren vill ha.
– Målet är att knyta fem större evenemang och tio kongresser per år. Det är en volym vi känner oss bekväma med och som skapar underlag för en god turistekonomi i Helsingborg. Då räknar vi allt från hotellnätter till taxiresor. Allt vägs in för att vi ska vara säkra på att det blir en bra affär för Helsingborg och dess näringsliv.
Medarbetare från Helsingborg Convention & Event Bureau är nyligen hemkomna från en internationell mässa där de bland annat presenterat det nya kongresshuset. Det var över 60 möten inbokade under två dagar och intresset var stort för Helsingborg. Framtiden ser minst sagt ljus ut för en av Sveriges attraktivaste städer.


Svensk Industri SNL 2016-2 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2016-2

Huvudtema: Svensk Industri
Industrins framtid avgörs i skolan

Om man inte tror på svensk industri så tror man inte heller på svensk levnadsstandard. Så inledde Quintus Technologies vd Jan Söderström vår intervju. Det ligger en kraft bakom orden som gör att man kommer ihåg dem ...

Back to top