Skellefteå mot 80 000

Det fanns en tid då det var viktigare att finnas med på nätet än hur du såg ut. Det är många år sedan. Nu är din hemsida, din nätbutik och din webbplats det första en ny kund möter och då är det viktigt att den finns med i både affärs- och kommunikationsstrategin, säger Mikael Winterkvist, Winterkvist.com.

Winterkvist.com startades som ett säkerhetsföretag, bytte inriktning år 2000 och har sedan dess jobbat med nätlösningar, appar och datalösningar.

Vi brukar säga att vi är proffs på Internet och det innebär att vi kan leverera allt från standardlösningar till skräddarsytt. Vi har också valt att jobba med små och medelstora företag och erbjuda dem samma lösningar som vi själva jobbar med, fortsätter Mikael Winterkvist.

Utifrån kan det se ut som att Winterkvist.com är ett Apple-företag. Inne på kontoret står nämligen Mac-datorerna på rad, tillsammans med iPads och iPhones.

Vi är ett Apple-företag men det innebär inte att det vi bygger inte fungerar även med andra plattformar. Vi jobbar däremot huvudsakligen med Apples prylar. På det sättet är vi ett Apple-företag, förklarar Mikael Winterkvist.

Winterkvist.com startade som Computer Security Center. Det var på den tiden då Windows-plattformen hemsöktes av trojaner. datavirus och farliga dataprogram. Från säkerhetsutredningar, virusskydd, intrångsskydd och skalskydd gick resan mot hemsidor, nätbutiker och appar.

Jag är journalist och fotograf i botten och har ritat tidningar, fotograferat tidningsomslag och omslag för musikbranschen under flera år vid sidan av säkerhetsarbetet. Långa perioder var jag även anställd som journalist men när mina egna barn skulle börja jobba så visade det sig att de inte fick några jobb därför att de saknade erfarenhet och de fick ingen erfarenhet därför att de inte fick några jobb så då drog vi igång företaget mer på riktigt och då blev det Winterkvist.com som egentligen heter Winterkvist Design AB.

Vi hakade på trenden med dotcom-bolag och funderade ett tag på att byta namn eftersom det fick en lite dålig klang men då visade det sig att de flesta av de bolagen gått omkull så då behöll vi namnet ut mot marknaden.

I dag finns bolaget i centrala Skellefteå i den vackra Markstedtska Gården på Storgatan 26.

Det är en fantastiskt miljö. Ett stor vackert trähus med omgivande byggnader. Här sitter vi sedan snart fem år tillbaka tillsammans med flera andra fantastiska företag varav Sunnanå Utveckling AB ligger oss speciellt varm om hjärtat eftersom vi delar lokaler med dem.

På kontoret finns Mikael Winterkvist som säljer och som designar. Här finns Mattias Lyckne som knackar kod och som bygger allt från appar till hemsidor. Slutligen Johan Ylinenjärvi som ser till att datorerna och all teknik fungerar.

Vad är då det viktigaste rådet till en kund?

- Ha en plan och ställ dig tre frågor - vem vill du nå, vad vill du säga och hur vill du säga det. Har du en ide om dessa tre frågor så ordnar vi resten. Vad det än du tänkt att bygga ute på nätet.


Skellefteå SNL 2015-2 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2015-2

Huvudtema: Skellefteå
Skellefteå är redo för förändring

Under hösten ska den nya visionen för Skellefteås framtida tillväxt och utveckling presenteras. Visionen för Skellefteå 2030 bottnar i att kommunen ska ha 80 000 invånare om 15 år ...

Back to top