Skellefteå AIK skapar framgång med egna produkter

Skellefteå har lyckats vända utflyttningstrenden och satsar nu på en mycket ambitiös tillväxt där målet är att nå 80 000 invånare till 2030. För att nå dit krävs ett starkt, klokt och uthålligt ledarskap där man fokuserar på samverkan för att framhäva regionens styrkor. Skellefteå ska rustas och vidareutvecklas med egna produkter, det vill säga med kraft inifrån. Precis som Skellefteå AIK.

Skellefteå är en levande kommun med stora framtidsambitioner, ett växande näringsliv och inte minst – Sveriges bästa hockeylag. I alla fall om man ser till resultaten i SHL under de senaste två åren. Men resan dit har inte varit spikrak, Skellefteå AIK är en klubb som gått från nära konkurs till blomstrande resultat.

Det började med eldsjälar
När Skellefteå AIK:s ordförande Pär Nordlund blickar tillbaka och minns den tuffa tiden kan han inte undgå att le. Det beror framförallt på den enorma insats som ett antal eldsjälar från trakten gjorde för snart 20 år sedan.
Det var främst de gamla spelarna i klubben Jan ”X:et” Erixon och Lasse Marklund som tog kommandot över klubbens ungdomsverksamhet. Med den nya visionen ”Fem av tio från bygden”, som bygger på att hälften av alla spelare i A-lagen ska komma från Skellefteå och vara produkter av klubbens juniorverksamhet, lades grunden för de senaste årens bästa svenska hockeylag.
Det började dock med en konsekvent föreningspolicy som utarbetades och implementerades genom hela föreningen. Klubbens investering i en egen träningshall för ungdomshockeyn ökar också möjligheterna till att fler spelare från den egna verksamheten etablerar sig i representationslaget.

Från konkurshot till elit
På knappt två decennier har man alltså lyckats vända en mycket ogynnsam position som konkurshotad förening till att idag toppa eliten. Pär Nordlund betonar att Skellefteå AIK har nått dagens position tack vare ett starkt, klokt och uthålligt ledarskap.
– Precis som med riktigt bra och lönsamma investeringar inom näringslivet så handlar det om långsiktighet. Det är viktigt att komma ihåg att om vi ska lyckas med visionen ”Fem av tio från bygden” så måste vi börja från start, det vill säga med de allra yngsta spelarna. Det ska vara roligt att spela och träna hockey, och samtidigt ska det finnas ett allvar i det eftersom det kommer en dag då man väljs ut och förhoppningsvis tar plats i representationslaget.
Pär Nordlund understryker också att klubben behöver rätt människor i organisationen för att allt ska fungera:
– Vi lär av våra misstag och satsar på ständiga förbättringar, och även här går det att dra paralleller med affärsvärlden. Det som gör just hockey så speciellt jämfört med näringslivet är att ideellt arbete möter kommersiell verksamhet, och de är beroende av varandra. Jag skulle våga påstå att det nästan är unikt.

Resan har bara börjat
Skellefteå AIK vann slutspelen och blev mästare i SHL, Svenska hockeyligan, både 2013 och 2014. Kämparglöden tycks smitta av sig. Skellefteå sjuder av framtidstro och det märks i alla investeringar som görs runtom i kommunen. Skellefteå har vaknat – och framgångsresan har bara börjat.

Maria Lind


Skellefteå SNL 2015-2 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2015-2

Huvudtema: Skellefteå
Skellefteå är redo för förändring

Under hösten ska den nya visionen för Skellefteås framtida tillväxt och utveckling presenteras. Visionen för Skellefteå 2030 bottnar i att kommunen ska ha 80 000 invånare om 15 år ...

Back to top