Skrotade bilar får nytt värde hos Häggs

I en tid av klimatförändringar och heta miljödebatter har återbruk och återvinning utvecklats till rena affärsmöjligheter. I en sådan tid får Häggs bildemonterings verksamhet en verklig möjlighet att glänsa. Genom att ta vara på och återanvända fullt funktionella bildelar sparas enorma mängder material och energi, något som Häggs bidragit till i över 50 år.

När Häggs bildemontering etablerades var det kromglans och brylkräm som gällde. Mer eller mindre. På ett sätt var Häggs före sin tid med sitt skarpa miljöfokus där återvinning fick stå i centrum och utgöra grunden för en hel affärsidé.
Grundaren Helge Hägg började med att reparera cyklar under 50-talet, fick snart mersmak och tog sig an större projekt. Det dröjde inte länge innan den första bilen rullats in i garaget och en mer omfattande demonteringsverksamhet började ta form.

Bidrar till ökad resursbesparing
Det fanns förvisso en handfull andra aktörer som gärna handlade med bilskrot i området, men när det gäller det genomgående höga engagemanget för miljöfrågor så kunde Häggs tidigt skiljas från mängden.
Häggs blev med andra ord lite av en pionjär inom branschen och under de senaste fem decennierna har företaget kontinuerligt utvecklats till en modern bildemontering i Ilsbo, ett par mil norr om Hudiksvall. Verksamheten har dessutom utökats med en filial i Bollnäs i takt med att efterfrågan ökat i närområdet.
– Idag finns det strikta riktlinjer och lagar för hur uttjänta motorfordon ska hanteras. Det finns dessutom EU-direktiv som fastställer hur stor andel av varje fordon som ska återvinnas. Med vår verksamhet bidrar vi till ökad resursbesparing med minskad miljöpåverkan som följd, säger Ingrid Hägg, personal- och kvalitetschef på Häggs bildemontering.

Teknikskiftet ställer nya krav
Häggs har dessutom en del interna mål, bland annat att omkring 140 delar ska tas tillvara per dag. Det omfattar ungefär sju skrotade bilar dagligen, där merparten kommer från försäkringsbolag som ofta även är med och köper tillbaka delarna efter demontering.
– Alla delar kvalitetstestas innan de lagerförs. Vi kan garantera att det vi säljer håller hög kvalitet och att delarna är i ett sådant skick att de kan användas där man annars skulle behöva köpa nytillverkade. Det sparar oerhört mycket resurser, understryker Ingrid.
Det är stor skillnad på att demontera en modern bil jämfört med en äldre modell. Den största skillnaden är resultatet av ett tekniksprång inom fordonsindustrin där nästan allt är datoriserat och där det mesta baseras på känsliga elektroniska signaler.
– Att felsöka en modern bil kräver viss högteknologisk kompetens, här ser vi en stor förändring rent kompetensmässigt. Det betyder bland annat att vi idag måste tänka mer långsiktigt när vi rekryterar, tidigare kunde det räcka med ett brinnande intresse för teknik och bilar, men idag krävs dels det och dels en viss grundläggande färdighet inom data/IT.
Ingrid tror att det kan utgöra en utmaning på sikt men än så länge har man haft tur och lyckats knyta värdefull kompetens.

Även social hållbarhet
För att bygga upp ett långsiktigt hållbart rekryteringsunderlag har Häggs bland annat utvecklat samarbete med Bromansgymnasiet i Hudiksvall.
– Ambitionen är främst att utveckla teknikintresset bland ungdomarna. Samarbetet fungerar mycket bra, vi tycker det är viktigt att vara med och bidra till ökat intresse och det är även därför vi levererar bilar som eleverna får utföra plåtreparationer på. Det känns bra att även kunna bidra till en viss social hållbarhet på det sättet, säger Ingrid Hägg.


Svensk industi SNL 2015-1 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2015-1

Huvudtema: Svensk industi
Början av en återindustrialisering?

Basindustrin beskrivs ofta som ryggraden i det svenska näringslivet. De senaste årens trend visar dock att allt fler industrijättar flyttar hela eller delar av sin produktion utomlands. De väljer emellertid oftast att behålla utvecklingsverksamheten i Sverige ...

Back to top