Tradition och förnyelse – en god kombination

Sohlbergs Chark gynnas av den växande medvetenheten om varifrån maten kommer eftersom de endast levererar svenska kvalitetsprodukter. Det har de gjort sedan 1921.

I augusti 2012 tillträdde Sven-Åke Hultberg som vd på Sohlbergs Chark i Gävle, som etablerades 1921. Man ville ha en konsumentinriktad vd, duktig på marknad och försäljning och som kan hantera och utveckla varumärken. Med civilekonomexamen från Uppsala universitet, masterutbildning från Handels i Stockholm och med 20 års erfarenhet av marknad och försäljning på Swedish Match ansåg ledningen att han är rätt man att leda Sohlbergs Chark.

En av Sven-Åke Hultbergs bedrifter som vd är att han etablerat ett samarbete med Högskolan i Gävle där avgångsstudenter får göra sina examensarbeten om Sohlbergs Chark.

Tre grupper på två till fyra personer har studerat företaget ur olika perspektiv. En grupp gick igenom hur Sohlbergs Chark kan utveckla sortimentet, en annan grupp studerade varumärket, medan en tredje grupp har granskat hur logistiken fungerar.

– Det är ett jättebra sätt att få in nytänkande i verksamheten. Det är både roligt och viktigt tycker vi och det blir en win-win, säger han.

Med 50 anställda och 115 miljoner i omsättning är Sohlbergs en mellanstor aktör i branschen och ett hyfsat stort företag med Gävlemått mätt. Sohlbergs ingår i Ögrengruppen, som med sina 2,5 miljarder i omsättning är Sveriges största privata aktör i charkuteribranschen.

Svenskt kött från hagen till magen
Sohlbergs Chark och de andra systerföretagen i Ögrengruppen gynnas av den växande medvetenheten om varifrån maten kommer och hur den når våra tallrikar.

– Vi levererar endast svenska kvalitetsprodukter. Det är något vi kan vara riktigt stolta och trygga i. Hela värdekedjan ryms inom Ögrengruppen. Genom kontrakterade gårdar vet vi precis var djuren är uppfödda. De slaktas sedan på vårt slakteri i Skövde, styckas hos våra styckare Engvalls och Mårtensson och förädlas till konsumentprodukter hos Gudruns eller oss på Sohlbergs, där vi delat upp och optimerat produktionen med charkuteri hos oss och helmuskelvaror hos Gudruns.

Genom systerföretagen får Sohlbergs Chark även större geografiskt spridningsområde för sina produkter.

– Vi täcker Gästrikland, Hälsingland, Dalarna, Medelpad och Norra Uppland. Gudruns täcker in Storstockholm och Mälardalen, medan Skövde Slakteri når ut i Västra Götaland och Göteborg. Nyligen blev även Osterlén en del av Ögrengruppen. På så sätt når vi numera även Skåne, Blekinge, Halland och delar av Småland, berättar Sven-Åke Hultberg vidare. I övriga landet har vi samarbete med externa säljbolag.

Populära godingar
Varje år producerar Sohlbergs tre miljoner kilo charkuteriprodukter. En storsäljare är Godingarna som det säljs åtta miljoner av per år.

– Godingar är grillkorvar som kan stekas, grillas eller kokas. Förutom originalet så finns det Lättgoding med lägre fetthalt och Supergoding, en lunchkorvvariant.

Lagom till årets grillsäsong har produktionschefen Ola Holmkvist dessutom tagit fram en Lyx Goding med högre kötthalt.

– Ola, som numera kan titulera sig charkuterimästare efter att ha erhållit sitt mästarbrev i höstas, har verkligen lyckats med Lyx Godingen. Alla som fått chans att smaka tycker den är helt fantastisk, även jag, avslutar Sven-Åke Hultberg.


Energi & Miljö SNL 2014-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2014-3

Huvudtema: Energi & Miljö
70 år av hållbar samhällsutveckling

Hans Wallenstam var inte ens 30 år fyllda när han tog över som vd på ett av Sveriges största bygg- och fastighetsbolag 1991. Det var samtidigt under en av Sveriges värsta ekonomiska kriser genom tiderna. Den framsynte grundaren Lennart Wallenstam hade under de senaste 50 åren byggt upp en bred verksamhet med fokus på långsiktigt hållbar samhällsbyggnad.

Back to top