Framtidens stålbåtar tillverkas i Gävle

Underhåll av båtar tar tid och kostar mycket pengar. Ett svenskt par, som tidigare importerat stålbåtar från Holland, har dock tagit fram en ny generation båtar med skrov i ett nytt superstål från Sandvik (Super Duplex Stainless Steel). Skrovet kräver inget underhåll och väger bara en tredjedel av vad ett traditionellt stålskrov väger.

Håkan Rosén har alltid varit intresserad av båtar. När han var yngre byggde han surfingbrädor på löpande band, men han hade aldrig tidigare designat en båt. 2011 hörde han talas om Sandviks nya rostfria stål, super duplex. Då hade han och hans familj bott i Gävle under några år, efter att ha lämnat ett hektiskt liv i Stockholm. Här försörjde de sig på att importera stålbåtar från Holland.

Håkan började skissa på en bordläggning, skrovstrukturen som går från för till akter, med det nya materialet. Det första utkastet skulle blivit en tung och långsam båt. Han började då fundera på hur vikingarna för tusen år sedan kunde konstruera lätta båtar som korsade oceanerna i 18 knop. Svaret var den flexibla konstruktionen där plankorna sattes ihop med senor och rötter. Flexibiliteten gör att båten kan ta upp kraften från vågorna utan att knäckas.

Utifrån denna insikt skapade Håkan Rosén en bordläggning med 1,6 mm tjock rostfri stålplåt och en unik bandkonstruktion som löper längs med skrovet. Bandens funktion, att ta upp vågkraften, samtidigt som konstruktionen är stabil inåt, har patenterats.

– Banden blir som bladfjädrar mot skrovet och tar upp kraften från vågorna, förklarar Petra Rosén, marknadsansvarig på Swedish Steel Yachts, som utvecklar och tillverkar den nya generationens stålbåtar i Gävle varvs gamla lokaler.

Underhållsfritt
Att tjockleken på plåten bara är 1,6 mm istället för 5 mm (normal tjocklek på 10-meters stålbåtsskrov) gör att båten bara väger en tredjedel av vad den annars skulle göra. Det rostfria stålet är helt underhållsfritt och kräver ingen giftig bottenfärg eftersom mikroorganismer avlägsnas med lågtryckstvätt eller i farter på bara fem knop. Stålet tål is och båten behöver inte tas upp för vinterförvar.

– I höstas fick vi ett bidrag på 4,6 miljoner från Energimyndigheten och kunde komma igång med produktionen av en prototyp som snart kommer att sjösättas.

Det är en 10,5 meter lång båt, jämförbar med en 34-fots Storebro eller Nimbus. Tillverkningen sker i samarbete med lokala företag.

– I stort sett all nödvändig kompetens finns här: svetsning, skärning, svarvning, fräsning, batteritillverkning och träinredning. Även kommunen har varit positiv och hjälpt oss med kontakter och annat vi behövt. Komvux har till och med tagit fram en båtbyggarutbildning, som är en typ av lärlingsutbildning. När vi når full produktion kan vi tillverka en båt på sex veckor, berättar Petra Rosén.

– Vi kommer sälja våra båtar fullutrustade. Vi vill även att båten ska vara så miljövänlig som möjligt. Därför har vi ersatt trä från regnskogen, såsom teak och mahogny med finländsk björkplywood impregnerad med ekologiskt impregneringsmedel. Vi isolerar även med miljövänlig isoleringsskum.

Prototypen kommer testas i normal fritidsbåtsfart, det vill säga 20-25 knop och drivas av två dieselmotorer. Efter sommaren kommer dieselmotorerna ersättas av en elektrisk drivlina som laddas med en turbin som kan drivas med biobränslen.


Energi & Miljö SNL 2014-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2014-3

Huvudtema: Energi & Miljö
70 år av hållbar samhällsutveckling

Hans Wallenstam var inte ens 30 år fyllda när han tog över som vd på ett av Sveriges största bygg- och fastighetsbolag 1991. Det var samtidigt under en av Sveriges värsta ekonomiska kriser genom tiderna. Den framsynte grundaren Lennart Wallenstam hade under de senaste 50 åren byggt upp en bred verksamhet med fokus på långsiktigt hållbar samhällsbyggnad.

Back to top