Familjeföretag firar 85 år i västsvenska bilägares tjänst

Kunskap och tradition, livslånga relationer och omtanke präglar Bröderna Brandts verksamhet än idag. Den framåtblickande och nytänkande stenhuggarsonen Stanley Brandt etablerade företaget 1929 med en anställd. I år firar Bröderna Brandt Bil AB 85 år i bilförsäljarbranschen tillsammans med sina 400 anställda.

Tredje och fjärde generationen Brandt ser fram emot ett händelserikt år, bland annat med jubileumserbjudanden för gamla såväl som nya kunder. Oavsett vilket bilmärke kunden efterfrågar och oavsett var den köps så erbjuds en genomgående hög service för att göra bilägandet så enkelt som möjligt. Samma engagemang och långsiktighet genomsyrar verksamheten, från Säffle i norr till Uddevalla i söder och från Lysekil i väster till Skövde i öster.

Det började på Västkusten
Det började i Bohuslän på Västkusten och under flera decennier sålde Brandt enbart bilar och lastbilar av märket Volvo. Utbudet har breddats under åren liksom antalet försäljningsenheter. I takt med att marknaden förändrats, de stora märkena köper upp varandra och kundernas efterfrågan skiftar har Brandt etablerat sig på 17 orter och Volvo har fått sällskap av Ford, Land Rover, Dacia, Renault och Mazda.
– Vi har vuxit både organiskt och genom förvärv. För knappt två år sedan förvärvade vi Ford-agenturen i Skaraborg och fick då ytterligare fem anläggningar. Det ser vi som ett mycket bra komplement till våra verksamheter på Västkusten, säger vd Sten Brandt, som driver Bröderna Brandt Bil tillsammans med sin bror Björn Brandt.
Sten och Björn utgör tredje generationen. Nu har även fjärde generationen börjat i familjeföretaget och den starka drivkraft som Stanley Brandt en gång kände tycks leva kvar än idag.
– Under jubileumsåret kommer vi att satsa mycket på att marknadsföra oss som ett gammalt familjeföretag med starka traditioner. Vi tror att det uppskattas bland kunderna, som känner att de får en trygg kontakt och en långsiktig partner i sitt bilägande, fortsätter Sten Brandt.

God service en självklarhet
Sten Brandt menar att det utan tvekan skapar trygghet för kunderna att vända sig till ett anrikt företag som är specialist på specifika bilmärken och som känner regionen väl. God service är en självklarhet för ett företag som Bröderna Brandt Bil, som bland annat erbjuder skräddarsydda serviceåtaganden. En annan förmån är Brandtkortet, Brandt Bils Volvokort som ger kunderna många unika erbjudanden, som exempelvis att handla räntefritt, olika rabatter och att tanka billigare oavsett bilmodell.
– Genom dessa förmåner ser vi att vi får möjlighet att träffa våra kunder oftare, och inte enbart vid köp eller byte av bil vilket man vanligtvis inte gör varje år. Genom speciella serviceavtal får vi träffa kunderna med jämna mellanrum, och vi kan skapa en helt annan typ av relation där vi naturligtvis strävar efter att skapa en kontakt som varar livet ut, förklarar Sten Brandt.

Behåller hög expertis
Nu när bilagenturerna inte längre är geografiskt fördelade ser vi inga begränsningar i antal bilmärken och utbud hos många av de större orternas bilhandlare. På Bröderna Brandt Bil vill man behålla fokus och specialisera sig på de märken man har idag, som alla kräver speciell kunskap. Det är sex olika märken och lika många system.
– Vi lever i en cyklisk marknad och det har vi alltid gjort. Samtidigt finns det alltid – och kommer alltid att finnas – ett stort behov av transporter. Jag ser därför mycket ljust på framtiden, både för bilbranschen i stort och för vårt företag här på Västkusten, säger Sten Brandt avslutningsvis.


Svensk Industri SNL 2014-1 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2014-1

Huvudtema: Svensk Industri
Sverige ska vinna kampen mot outsourcing

En stark industri utgör grunden för välfärdsstaten Sverige. Vi förvaltar ett anrikt industriarv där ”Made in Sweden” står högt i kurs världen över, där svenskproducerat framförallt förknippas med oslagbar kvalitet, hållbarhet och design ...

Back to top