Still – truckleverantören som växer

STILL är ett av världens ledande truckföretag med säte i Hamburg, Tyskland. Det helägda dotterbolaget STILL Sverige AB ansvarar för försäljning och service av koncernens produkter på den svenska marknaden. – Vi siktar på att bli Topp Tre inom vår bransch i Sverige, säger företagets vd Reke Salievski.

STILL är ledande inom utveckling och tillverkning av högkvalitativa truckar med el-, diesel- och gasoldrivning. Koncernen har över 7000 anställda och representation i mer än 70 länder världen över.
År 2000 köpte STILL GmbH 25 procent av aktierna i det skånska bolaget Stocka Industries AB i Stockamöllan i Eslövs kommun. 2004 förvärvade STILL 100 procent av aktierna i bolaget, som ändrade namn till STILL Sverige AB.
I mars 2012 skrevs ett nytt kapitel i STILL Sveriges historia då företaget flyttade sin verksamhet från Stockamöllan till Fosie i Malmö. Fastigheten har en yta på 4500 kvadratmeter och ett utmärkt läge längs E6:an i Malmö.
– Flytten till Malmö är grunden till vår framtida utveckling och tillväxt. Här har vi allt i ett och samma hus och vi ligger längs motorvägen där 25 000 bilar passerar varje dag, säger Reke Salievski.

Ökad omsättning
Reke Salievski tillsatte vd-posten 2010 och fick uppdraget att öka försäljningen i bolaget. Och det har han gjort med råge! På tre år har STILL Sverige ökat sin omsättning med 100 miljoner kronor - från 160 miljoner till 260 miljoner kronor.
Idag har företaget cirka 80 anställda och förutom huvudkontoret i Malmö har STILL Sverige kontor och verkstäder i Stockholm och Göteborg.
– Vi erbjuder allt från små lagertruckar till stora 8-tonstruckar och vi vänder oss mot allt från ICA-handlare till stora industrier som Schenker, Scania och Volvo, berättar Reke Salievski.

Köper en funktion
STILL har ingen drop in-verksamhet utan besöker kunderna på plats och demonstrerar produkterna. Oftast leasar kunden trucken inklusive service i fem år.
– Våra kunder har stora krav på att de köper en funktion, vilket innebär att trucken ska fungera. Kunden kräver snabb service och tillgänglighet och vi reparerar alltid på plats. Det är oerhört dyrt att transportera truckar och det blir mer kostnadseffektivt för kunden också, säger Reke Salievski.

Lågt koldioxidutsläpp
STILL erbjuder truckar i både el- och dieselsegmentet med lägst koldioxidutsläpp i branschen.
– Vi har en teknologi som kallas Blue Q som gör att truckarna förbrukar mindre energi och det betyder också lägre koldioxidutsläpp, säger Reke Salieviski.
Blue Q-teknologin gör att energiförbrukningen reduceras upp till 20 procent, vilket ger både längre nyttjandetid på batterierna per dag och längre tid mellan laddningarna.
Reke Salievski är byggnadsingenjör och marknadsekonom i botten och har tidigare bland annat arbetat på Cramo Maskinuthyrning.

Transport & Logistik SNL 2013-5 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2013-5

Huvudtema: Transport & Logistik
Fokusera på hållbarhet

Starkare infrastrukturella system skapar större affärsmöjligheter för vår industri. Med effektivare logistik skapas ökad lönsamhet med många sparade slantar – pengar som kan användas för att utveckla affärer och stärka vår export exempelvis ...

Back to top