Skövde ska vara en välkomnande och attraktiv stad

Inriktningen hos Next Skövde är att marknadsföra Skövde och utveckla besöksnäringen i staden.
Med sitt centrala läge är Arena Skövde en idealisk anläggning för olika arrangemang, som till exempel idrottsmästerskap, mässor, konferenser, konserter och liknande arrangemang.

– Vi ska hjälpa de olika aktörerna att se till att förutsättningarna finns för att Skövde ska vara en välkomnande och attraktiv stad. Vi samarbetar med aktörer inom våra affärsområden turism, möten, evenemang och handel, berättar Erika Vikström, affärsområdesansvarig för Möten på Next Skövde.
Skövde, staden mellan Vänern och Vättern, är tack vare sitt näringsliv, sin roll som utbildningsort, sitt läge som centralort och sina goda kommunikationer en tillväxtmotor i Skaraborg.
– Skövde är en innovativ stad med en bra utvecklingspotential. Vi har aktiviteter, handbollen, mässor och möten och ett Äventyrsbad, som är utsett till Sveriges bästa äventyrsbad för andra året i rad. Turismen är viktig för oss, men vi pratar inte bara om turism utan om hela besöksnäringen med affärsresenärer och deltagare till möten, konferenser och mässor. I stan har vi till exempel försvarsmakten, högskola, Volvo och Gothia Science Park som drar hit mycket folk och vi vill att de ska få en bra upplevelse i Skövde, säger Erika Vikström.
Next Skövde arbetar nu med en aktiv satsning på vinteraktiviteter med utgångspunkt från Billingen.
– Vi vill att Billingen ska vara det självklara valet när det gäller vinteraktiviteter. Ser man till klimatet så är det samma på Billingen som i södra Dalarna. Vi är mycket snösäkra för att ligga så långt söderut, säger Erika Vikström.

Arena Skövde
Arena Skövde är en multianläggning för idrott, bad, rehabilitering, styrketräning och publika evenemang. Här finns Sveriges häftigaste upplevelsebad med stor relaxavdelning.
Flera föreningar utövar idrott här, inte minst stadens stora handbollslag Skövde HF och IFK Skövde.
– Vi är väldigt flexibla och har många olika evenemang. Vi har till exempel stora mässor som Villamässan och Ung Företagsamhet och kända artister som Tomas Ledin, After Dark och Joe Labero, berättar Emma Edqvist, marknads- och konferensansvarig på Arena Skövde.
Anläggningens foajé kan husera föreläsningar, event och minimässor för upp till 1000 besökande på två plan, utrustade med garderob och bar. Högt tak, stora fönster och modern design skapar en ljus och upplyftande stämning som inspirerar.

En naturlig mötesplats
Placeringen centralt i Skövde med tio minuter till Resecentrum, en timme från Göteborg och två timmar från Stockholm gör Arena Skövde till den naturliga mötesplatsen mitt i Skaraborg.
– Vid stora arrangemang har vi besökare från hela Skaraborg och vad det gäller vårt bad kommer det besökare till och med från Kiruna, berättar Emma Edqvist.
Skövde är en mycket bra stad för möten och mässor och när det gäller shopping finns det mer än 300 butiker på gångavstånd från Arena Skövde.
Erika Vikström och Emma Edqvist ser Next Skövde och Arena Skövde som självklara samarbetspartners.
– Vi har en hel del att jobba med och ser en marknad speciellt mot mässor, där vi skulle kunna ta en aktivare roll, säger Erika och Emma.

Skaraborg SNL 2013-5 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2013-5

Huvudtema: Skaraborg
Framtidens Skaraborg

Skövde tillsammans med flertalet av kommunerna i Skaraborgs kommuner har en tillväxt som pekar uppåt, detta trots att Sverige och Europa fortfarande präglas av den ekonomiska krisens eftersvall ...

Back to top