Swedbank – det naturliga valet

Swedbank i Örnsköldsvik erbjuder sina kunder ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter.
– Vi är en fullsortimentsbank och vi ska vara det naturliga valet för både företag och privatpersoner i regionen, säger kontorschef Erik Sjölund.

Utöver de traditionella banktjänsterna ger banken juridisk rådgivning och möjlighet att köpa eller sälja fastigheter via Fastighetsbyrån. Dessutom erbjuder man försäljning och förvärv av företag via bankens Företagsförmedling.
Swedbank är en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen. Banken har cirka 7,9 miljoner privatkunder och cirka 552.000 företagskunder med 308 kontor i Sverige och 192 kontor i de baltiska länderna (31 mars 2013).
– Vi har 27 anställda fördelade på tre kontor, ett citykontor i Örnsköldsvik, ett i Bredbyn, fyra mil inåt landet, och ett i Bjästa, två mil söderut, berättar Stina Nordin, biträdande kontorschef på Swedbank i Örnsköldsvik.

Lokala beslut
Swedbanks fokus på lokala banktjänster ger unika personliga relationer med både privatpersoner och företagare.
– Vi blir allt mer lokala och fattar mer eller mindre alla beslut på de enskilda kontoren. Vi har ett delegerat ansvar och det är en stor konkurrensfördel. Många banker styrs uppifrån, men vi kan verka mer som en ICA-handlare nästan, säger Erik Sjölund.
Swedbank erbjuder tjänster inom en rad olika områden: storföretagsrådgivare, företagsrådgivare, private banking-rådgivare, privatrådgivare, försäkringsrådgivare samt skog- och lantbruksrådgivare.
– Svenskt Kvalitetsindex mäter kundnöjdheten hos bankerna en gång om året och vi klarar oss bra. Vi ska ha de nöjdaste kunderna. Det är vårt mål och det jobbar vi hårt med, säger Erik Sjölund.

Betalning mellan banker
Swish är en tjänst som gör det enkelt för privatpersoner att skicka och ta emot pengar via mobilnumret. Pengarna kommer in på mottagarens konto direkt, oavsett bank.
– Om man till exempel är några vänner på en restaurang och ska dela på kostnaderna så kan man lätt ”swisha” över pengar till varandra, säger Anna-Karin Nordin, biträdande kontorschef.
– Det är ett perfekt sätt att betala på om man till exempel ska köpa något på Blocket. Och man får pengarna i realtid, även på lördagar och söndagar, tillägger Erik Sjölund.
Swedbank följer med i utvecklingen och satsar stort på digitala lösningar.
– I april hade vi fler inloggningar på mobilbanken än på Internetbanken. Det säger en del om hur utvecklingen går, säger Erik Sjölund.
Under 2012 skedde en stor generationsväxling på Swedbank i Örnsköldsvik.
– Det var många som gick i pension och vi fick många nya unga medarbetare. Det känns riktigt roligt, vi är stolta över vår personal. Vi har ett bra team med bred kompetens inom alla områden, säger Stina Nordin.


Örnsköldsvik SNL 2013-4 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2013-4

Huvudtema: Örnsköldsvik
Vi vill skapa en tydlig identitet

En intressant och spännande säsong står för. MODO Hockey har tagit kliv i rätt riktning de senaste åren – och det är på den vägen vi vill fortsätta ...

Back to top