Lastflöden effektiviseras på land och till sjöss

MacGregor är världsledande på produktlösningar och service för marin lasthantering och arbeten offshore.
– Vi anpassar oss alltid till kundernas behov och tar fram nya produkter för att vara marknadsledande, säger Per-Erik Nilsson, Director Marketing & Sales på MacGregor Cranes i Örnsköldsvik.

Ursprungligen är MacGregor Cranes en del av det tidigare företaget Hägglunds som startade redan 1899, den första kranen tillverkade Hägglunds AB 1960. 1962 kom den första exportordern på en kran som lyfte fem ton på 16 meters utligg och 1966 startades den första licenstillverkningen utomlands, då i Japan. Idag tillverkas alla kranar i Kina och Korea.
1993 blev Hägglunds krantillverkning en del av MacGregor. Kone Group i Finland köpte MacGregor 2005, men Kone delade på sig samma år och bildade Cargotec till vilket MacGregor fördes. I koncernen Cargotec ingår MacGregor, Hiab och Kalmar Industries. Samtliga produkter riktar sig mot logistiklösningar med hantering av gods på ett eller annat sätt.

Bred produktportfölj
MacGregors produktportfölj består av:
• Fartygskranar från 900 tons offshore kranar till 2 tons provianthanteringskranar
• Lastluckor, vilket är den ursprungliga MacGregor-produkten
• Lastsäkringssystem av containers, ”lashing”
• Self Unloaders, system för att hantera bulkmaterial på fartyg
• RoRo-utrustning, bogvisir, landgångar, ramper, bildäck
• Winchar, stora för offshore-hantering
– I Örnköldsvik har vi fartygskranar och vi har även nyligen tagit över ansvaret över Self Unloaders-utrustningen, berättar Per-Erik Nilsson.
MacGregor har två större kundgrupper – den ena är varven som bygger fartygen och dessa finns främst i Korea, Kina och Japan. Den andra kundgruppen är rederier runt om i världen.

Gott samarbete
– Vi är innovativa och har ett gott samarbete med båda våra kundkategorier. Dessutom har vi ett mycket väl utbyggt servicenätverk med egna stationer som kan serva våra utrustningar dygnet runt. Ingen av våra konkurrenter har ett lika stort och omfattande servicenätverk, säger Per-Erik Nilsson.
Den senaste stora produktreleasen från MacGregor är en frekvensstyrd, elektrisk kran som har utvecklats trots att ingen har efterfrågat den typen.
– Men vi tog beslutet att fortsätta utvecklingen av kranen eftersom vi förstod att miljökrav och den högre effektiviteten med ett elektriskt system måste komma förr eller senare. Nu visar sig detta beslut vara oerhört avgörande eftersom marknaden har förstått fördelarna och vi har inga konkurrenter för närvarande. Vi började utvecklingen av elkranen 2002 och 2011 levererades den första kommersiella elkranen. Fram till idag har vi totalt 338 elkranar i orderboken, berättar Per-Erik Nilsson.

Stark utveckling
MacGregor i Örnsköldsvik har haft en stark utveckling de senaste åren. Från 2006 till 2012 har företaget sjudubblat antalet tillverkade kranar.
– Vi utökar konstant produktutbudet och det gäller både kranarna, tillhörande utrustning och mjukvara till de verktyg vi hanterar dagligen, ritningshantering med mera.
MacGregor tar miljöaspekten seriöst och vill ligga i framkant i branschen. Det gäller både de produkter som företaget har (till exempel elkranen) och det arbete som utförs dagligen. Företaget är certifierat enligt 14000 och OHSAS 18000.

Stora offshorekranar
MacGregor ska börja producera och sälja offshore-kranar. Det är stora kranar som ska kunna lyfta upp till 300 ton och nå ut till 50 meter. De har fackverksarmar jämfört med de armar som sitter på vanliga kranar.
– Vi tillverkade faktiskt några offshore-kranar redan på 80-talet, men nu är marknadsläget sådant att vi ska ut igen på ett segment i offshoremarknaden där MacGregor inte finns idag. De kommer att baseras på samma designkoncept som våra kranar idag med modulerad design, säger Hans Sahlin, Technical Director och Director PL OWLC.
Den första off-shorekranen (sedan slutet av 80-talet) designas nu i Örnsköldsvik och kommer att tillverkas i Kina. Den ska sedan fraktas till Örnsköldsvik för att monteras och provas vid MacGregors provningsavdelning i Gullänget sommaren 2014.
– I slutet av 2014 ska vi leverera den första off-shorekranen till kund och inom fem år vill vi ha växt rejält inom det här segmentet. Vi börjar marknadsföra denna produkt i Asien och sedan vidare till Europa och Amerika, säger Per-Erik Nilsson avslutningsvis.


Örnsköldsvik SNL 2013-4 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2013-4

Huvudtema: Örnsköldsvik
Vi vill skapa en tydlig identitet

En intressant och spännande säsong står för. MODO Hockey har tagit kliv i rätt riktning de senaste åren – och det är på den vägen vi vill fortsätta ...

Back to top