Fjällräven erbjuder mer än bara ishockey

Fjällräven Center i Örnsköldsvik är inte bara MODO Hockeys hemmaarena – här arrangeras också allt från konferenser och kongresser till konserter med Sveriges främsta artister.
– Vi försöker utveckla Fjällräven till en mötesplats i allt större utsträckning, säger Marlene Ödling, restaurang- och eventchef på MODO Hockey.

Det första spadtaget för bygget av Evenemangsarenan i Örnsköldsvik (numera Fjällräven Center) togs den 14 september 2004. Drygt två år senare stod arenan klar och invigningen den 26 augusti 2006 var början på en ny spännande tid för i första hand Örnsköldsviks kommun och MODO Hockey.
– Den första säsongen, 2006-2007, var helt enastående eftersom vi vann SM-guldet det året. Alla matcher var utsålda och vi hade enastående publiksiffror, men sedan har det planat ut ganska rejält. Intresset för elitseriehockey har inte minskat, men de flesta matcher kan man se på TV idag och så var det inte för några år sedan, säger Marlene Ödling.

Populära artister
Utöver ishockey erbjuder Fjällräven en rad andra evenemang – musik, stora kongresser och nu senast studentbalen i Örnsköldsvik.
Bland populära artister som har eller ska framträda i Örnsköldsvik kan nämnas Tomas Ledin som gjorde tre spelningar i Fjällräven tidigare i år. Jerry Williams kommer att ha sin avskedskonsert på arenan och Peter Jöback gör sin premiär i Örnsköldsvik på sin kommande turné.
Förra året gjorde Björn Skifs fyra bejublade föreställningar i Fjällräven.
– Uppenbarligen tycker artister och produktionsbolag att det är lättjobbat i Fjällräven Center med den teknik vi har och på det sätt vi tar hand om dem, konstaterar Marlene Ödling.

Restaurang Victory
Victory Restaurang & Bar i Fjällräven Center är en av de största lunchrestaurangerna i norra Sverige. Restaurangen serverar lunch året runt och tar emot i genomsnitt 355 besökare om dagen.
– Vi säljer mat och dryck för mer än 20 miljoner kronor om året. Maten utgår från ett och samma kök till både restaurangen och till alla 48 loger som ligger på samma våning, berättar Marlene Ödling.
Fjällräven Center ligger mitt i centrala Örnsköldsvik precis vid hamnen. Eftersom det inte är en stor stad så är det promenadavstånd till det mesta.
– Vi försöker utveckla Fjällräven till en mötesplats i allt större utsträckning. Det görs ganska stora satsningar framöver från kommunerna i Höga Kusten för att öka turismen och i samband med det så planeras att förlägga den nuvarande turistbyrån, Visitor Center, i Fjällräven, säger Marlene Ödling.

Ett upplevelsecentrum
– Med vår intressanta historia och tradition kring ishockey och med alla hockeyspelare MODO har producerat genom åren, även till NHL, så kan det attrahera folk att komma hit. Vi tänker bygga ett digitalt museum i stil med det nya ABBA-museet i Stockholm. Med den nya tekniken behöver man inte ha handfasta hockeyklubbor eller gamla handskar att klämma på utan istället rörliga bilder, där man själv kan delta och vara med på en bild tillsammans med Foppa till exempel. Det ska alltså bli mer som ett upplevelsecentrum.
På Fjällräven Center finns alla möjligheter till stora konferenser och kongresser där man kan kombinera mötet med ishockey och den vackra skärgården.
– Vi klarar lätt att ta emot 3.000 – 4.000 personer på en kongress. I och med att det öppnades ett nytt hotell i slutet av maj i Örnsköldsvik så börjar det lösa sig på logistiksidan också, säger Marlene Ödling.


Örnsköldsvik SNL 2013-4 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2013-4

Huvudtema: Örnsköldsvik
Vi vill skapa en tydlig identitet

En intressant och spännande säsong står för. MODO Hockey har tagit kliv i rätt riktning de senaste åren – och det är på den vägen vi vill fortsätta ...

Back to top