Pärsons smörgåsrevolution fortsätter

De flesta känner nog igen varumärket Pärsons. Det är inte så konstigt – Pärsons står nämligen för Sveriges bredaste sortiment av smörgåsmat och säljs i princip i alla livsmedelsbutiker landet över, stora som små. Det var familjeföretaget Pärsons som revolutionerade marknaden med lanseringen av Tunna skivor 1999 och sedan dess har utbudet breddats till att omfatta nära 80 olika produkter.

Basturökt skinka, Cognacsmedwurst, rökt kalkon eller salami – alla har sin favorit och allt finns hos Pärsons, ett familjeföretag som grundats på en bärande idé som fortfarande är ledstjärnan för fortsatt utveckling: att förse Sverige med bra och varierad smörgåsmat av högsta kvalitet. Pärsons står för ett välkänt varumärke med produkter baserade på samma hantverk som de traditionella charkuteridiskarnas sortiment, fast med en prislapp som passar de flesta plånböcker.
När Pärsons etablerades i slutet av 1990-talet var detta i synnerhet nytänkande och ytterst innovativt, idag tar vi nästan för givet att våra matvarubutiker ska ha ett brett sortiment av smörgåsmat från hela världen. De senaste 20 åren har med andra ord inneburit stora förändringar gällande konsumentbeteende, mattrender och utbud. Och det var i mångt och mycket Pärsons som lade grunden för den omtyckta svenska frukost-, lunch- och kvällsmackan!

Ständigt växande sortiment
Pärsons VD Fredrik Larsson beskriver konceptet Tunna skivor som en revolutionerande produkt på en annars relativt underutvecklad marknad. Tunna skivor innebar inte bara en jätteinvestering för Pärsons, det var också ett riskfyllt steg in i ett nytt segment.
– Med Tunna skivor fick vi en unik chans att utveckla marknaden med en helt ny produktkategori – det var ett teknologiskt språng som resulterade i en innovation inte helt olik ångmaskinen eller glödlampan.
Under åren har Tunna skivor fått sällskap av fler produkter i ett ständigt växande sortiment bestående av Många skivor, Deli skivor, Medelhavsinspirerade produkter, leverpastejer, strimlat samt ett sortiment bestående av extra utvalda pålägg.
– Vi satsar på att ligga steget före hela tiden och investerar därför mycket i produktutveckling som sker här i vår egen anläggning i Halmstad. Vi har bland annat utökat sortimentet med Stora skivor för konsumenter som värdesätter premiumkvalitet på sitt pålägg. Ihoprullad med lite potatissallad kan det också bli en fräsch lunch. Det finns oerhört mycket man kan spinna vidare på, några alternativ som vi undersöker är exempelvis inkludering av soltorkade tomater eller oliver i pålägget. Vi tror också mycket på den svenska tapastrenden med kallrökt och lufttorkat som framtida flaggskepp. Det är i stort sett bara fantasin som sätter gränserna, menar Fredrik Larsson.

Hantverket lever kvar
Hos Pärsons finns något för alla och man fortsätter att experimentera med olika råvaror, röktekniker och kryddningar. Det traditionella hantverket som grundarna värnade så mycket om finns kvar även sedan Pärsons blev en del av Scan 2006.
– Vi är villiga att satsa mycket resurser på utveckling, det viktigaste är att resultatet blir bra och att vi även fortsättningsvis kan bidra med nytänkande och inspiration för hela Sveriges favoritsmörgås. Ett tydligt exempel som visar hur hantverket lever kvar är att vi i vår anläggning här i Halmstad fortfarande spånröker enligt anrik tradition, förklarar Fredrik Larsson.
I Halmstad finns mycket charkuterikunskap och det klassiska hantverket bevarat.

– Även om Pärsons industrialiserade påläggsmarknaden med Tunna skivor så ligger en hel del hantverk bakom dagens produkter. Marknaden för smörgåsmat har expanderat kraftigt och anses vara bland de mest attraktiva inom livsmedelsindustrin. Vi har över tio års försprång, vilket naturligtvis känns väldigt positivt. Samtidigt kan vi inte luta oss tillbaka nu, utan vi måste fortsätta i samma innovationsanda och utveckla nya värden för framtiden, säger Fredrik Larsson, som personligen tror mycket på nya konsumentvänliga förpackningslösningar som underlättar nya konsumtionstillfällen.


Halland SNL 2013-4 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2013-4

Huvudtema: Halland
Kompetens skapar tillväxt i Sveriges friskaste län

Som region ligger Halland i framkant med en stark ekonomisk tillväxt samt positiv befolkningsutveckling. Faktum är att Halland, tillsammans med Uppsala och Stockholms län, under en följd av år haft den starkaste befolkningsutvecklingen i Sverige ...

Back to top