Halmstad ska vara en attraktiv destination året runt

Halmstad & Co har till uppgift att aktivt verka för utvecklingen av Halmstad som besöks-, mötes- och evenemangsstad. Målet är att Halmstad ska vara en attraktiv destination året runt.
– Halmstad är känd som en sommarstad med bad, sol och golf, men vårt mål är att folk ska komma hit och ha något att göra även under det övriga året, säger Johan F. Lundberg, vd på Halmstad & Co.

Ursprunget till Halmstad & Co bildades 2007 då Halmstad firade sitt 700-årsjubileum. Man beslutade att fortsätta med verksamheten och bildade destinationsbolaget Halmstad & Co den 1 januari 2008 för att förvärva evenemang och möten i staden.
– Idag ansvarar vi för turistservicen med två turistbyråer i Halmstad, en vid Halmstad Arena och en på Köpmansgatan i centrum. Det är en ”blågul” turistbyrå, vilket innebär att vi också servar Halmstadsbor som vill resa någon annanstans i Sverige. Vi ansvarar också för Halmstads Teater och hyr ut lokalerna till arrangörer, konserter, kongresser och möten, berättar Johan F. Lundberg.
Halmstad Convention Bureau, som är en del av Halmstad & Co, ska genom gemensamma marknadsföringsinsatser öka antalet nationella och internationella evenemang och möten till Halmstad. Halmstad Convention Bureau bidrar i ett långsiktigt perspektiv till att stärka destinationen Halmstads varumärke och tillväxt.

Turismen är viktig
Turismen bidrar på många sätt att öka livskvaliteten hos stadens invånare. Den skapar ett bredare utbud av kultur, nöjes- och idrottsarrangemang, boendeanläggningar, restauranger, utflyktsmål, affärer med mera.
– Turismen är naturligtvis viktigt för oss. Vi har 200.000 – 250.000 gästnätter på hotellen per år och vi är en av Sveriges fem största campingdestinationer, säger Johan F. Lundberg och fortsätter:
– Eftersom Halmstad är en stad med knappt 100.000 invånare innebär det att vi är en liten storstad. Här finns mycket att göra, men samtidigt får man känslan av att det är en liten stad, där det inte är speciellt stressigt och det är trevliga människor. Oavsett var man bor i Halmstad tar det bara 15-20 minuter till centrum och Tylösand. Vi har en bra infrastruktur för både tåg, buss, bil och en egen flygplats.

Golfhuvudstaden Halmstad
Halmstad är staden där golfen är tillgänglig för många människor. Här finns alternativ för både nybörjare och inbitna golfare. Halmstad & Co är nu involverad i ett projekt som heter Golfhuvudstaden Halmstad.
Vi kommer att arrangera EM i golf 2015 och nu ska vi använda stadens elva golfbanor till att locka till oss både gamla och nya golfare och framför allt golfarnas familjer som inte spelar golf. Det finns ju mycket annat att göra som till exempel bad, evenemang, kultur, konst, mat och dryck. Vi har också nyligen värvat VM i bordtennis 2018 och det är ett projekt som vi också arbetar med, berättar Johan F. Lundberg.

Framtidsvisionen för Halmstad & Co är att staden ska bli en ännu bättre och starkare destination både som besöksort och etableringsort för företag.
– Det innebär att vi måste bredda utbudet under lågsäsongen, det vill säga vår och höst. Vi vill ta fram fler reseanledningar, som inte är så väder- och säsongsberoende, säger Johan F. Lundberg.


Halland SNL 2013-4 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2013-4

Huvudtema: Halland
Kompetens skapar tillväxt i Sveriges friskaste län

Som region ligger Halland i framkant med en stark ekonomisk tillväxt samt positiv befolkningsutveckling. Faktum är att Halland, tillsammans med Uppsala och Stockholms län, under en följd av år haft den starkaste befolkningsutvecklingen i Sverige ...

Back to top