Scandics omfattande renovering förstärker gästens känsla av att vara bland vänner

Scandic genomför, tillsammans med fastighetsägaren Pandox, en av Nordens största hotellinvesteringar genom tiderna med omfattande renovering av 21 väghotell på lika många orter i Sverige. Scandic Helsingborg Nord omfattas av det nya konceptet som bl.a. innebär en nydaning av hotellupplevelsen med särpräglande insatser för ökad trivsel. En del av satsningen omfattar upprustning och ombyggnad av lobby och restaurang för att skapa större och mer anpassade gemensamma ytor för arbete, avkoppling och socialt umgänge. Investeringen innebär också att hotellen blir mer barnvänliga med speciella inslag som passar de yngsta gästerna.

Scandic Helsingborg Nord är numera hotellkedjans enda hotell i Helsingborg. Därför satsar Scandic extra mycket på att förädla de värden som förknippas med en förstklassig hotellupplevelse i staden – god service, hög tillgänglighet och komfort. Hotellet är ett av de första som omdanats enligt Scandics nya koncept där lokaler, mat och dryck fått en ny prägel för att passa morgondagens hotellgäster.
– Förutom att ett 80-tal hotellrum samt 114 badrum upprustats så har vi fått en helt ny sammanlänkad lobby- och restaurangdel. Tanken är att man ska kunna vistas här hela dagen, få ro att arbeta, äta gott eller bara ta en kaffe emellanåt. Lobbyn har utrustats med ett antal arbetsplatser och för den som behöver en paus är det bara att gå direkt in i restaurangen. Detta är något helt nytt och vi är mycket stolta över utvecklingen, säger hotelldirektör Ulf Cato.

Landmärke för regionen
Enbart i Scandic Helsingborg Nord har det investerats omkring 100 miljoner kronor. Med sina 237 rum är hotellet Helsingborgs största.
– Vi har blivit ett viktigt landmärke för regionen. Tack vare vårt fördelaktiga läge intill E4:an har vi en fantastisk tillgänglighet för både affärs- och fritidsresenärer. Under veckorna är vi ett särpräglat affärshotell med goda konferensmöjligheter. På helgerna förvandlas anläggningen till barnens hotell med attraktiva familjepaket. Helsingborg är en evenemangsstad och vår ambition är att erbjuda en kompletterande hotellupplevelse som gör att gästerna vill komma tillbaka till oss och till staden, förklarar Ulf Cato.
Som en del av investeringen har hotellrummen fått en ny inredning och specialdesignade tapeter. För att förstärka anknytningen till regionen har Helsingborg Nord tapeter med Ramlösaflaskan, kronhjorten, Nils Poppes hatt och rhododendron från Sofieros slottsträdgård på. Den nya inredningen har tagits fram av design- och arkitektbyrån Koncept och appliceras på alla väghotell som omfattas av investeringen.

Något för alla
Scandic har under ett antal år arbetat med att ta fram en enhetlig meny för samtliga hotell där klassiska smaker kan upplevas oavsett vilken ort man besöker. Det nya matkonceptet kallas mycket passande för Scandic Klassiker och omfattar omtyckta rätter som caesarsallad och biff Café de Paris. I samarbete med Jamie Oliver har Scandic dessutom tagit fram en ny barnmeny.
– Restaurangen är öppen för alla. Vi befinner oss i ett expansivt industriområde med omkring 800 företag i närheten. Vår restaurang lämpar sig för affärsluncher såväl som för en stunds avkopplande fika. En av våra främsta konkurrensfördelar är att vi satsar på en större målgrupp bestående av affärs- och fritidsresenärer såväl som människor som bor och arbetar här i Helsingborg.

Barnens hotell
Scandic Helsingborg Nord har blivit mer barnvänligt med lekplats, poolområde och aktiviteter för barn. Igelkotten Sigge besöker regelbundet lobbyn och restaurangen för att hälsa på barnen. En ny heltäckningsmatta med svenska ortsnamn och landmärken som exempelvis dalahästen har lagts i korridoren så att barnen kan inspireras till lek.
– Vår devis ”To give people away from home a feeling of being among friends”, passar mycket väl in på det nya konceptet, anser Ulf Cato. Vi välkomnar barn och vuxna att umgås och trivas i en hemtrevlig miljö. Att kunna ge gästen en känsla av att vara bland vänner har aldrig varit så framträdande som nu efter renoveringen.


Nordvästra Skåne SNL 2013-2 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2013-2

Huvudtema: Nordvästra Skåne
Attraktiv Familj ska växa och utvecklas hållbart

Skåne Nordväst är en attraktiv del av den dynamiska Öresundsregionen. Här finns goda förutsättningar och stora möjligheter. Det bor nästan 330 000 människor och över 30 000 företag är verksamma i området.

Back to top