Optimera – en bygghandel för proffs

Optimera är en av Sveriges ledande bygghandelskedjor för proffs.
I varuhusen finns enbart erkända varumärken för att säkerställa att kunderna alltid är nöjda med produkterna.

Optimera som varumärke etablerades 1996, men har på många orter bedrivit bygg- och järnhandel sedan decennier tillbaka.
Företaget ägs sedan 2005 av Saint-Gobain, en av Europas största industrikoncerner. Saint-Gobain finns i 64 länder och har drygt 190.000 anställda.
Optimera finns förutom i Sverige dessutom i Danmark, Norge, Estland och Lettland och gemensamt har koncernen mer än 160 varuhus med drygt 3.000 anställda.
Optimera i Helsingborg startades 1892 och gick tidigare under namnet ToméesTrä. Byggvaruhuset sysselsätter idag 30 anställda.
– Vi är en byggfackhandel primärt för professionella kunder, d.v.s. byggföretag i olika storlekar, men vi stänger inte dörrarna för konsumenter, säger Dick Persson, som ansvarar för enheterna i Helsingborg och nystartade Landskrona.
Hos Optimera ska man kunna hitta allt under ett tak, vare sig man ska montera en vägghylla eller bygga ett helt hus.
– Vi säljer godkända produkter av hög kvalitet, men vår främsta konkurrensfaktor är kompetensen hos våra medarbetare och den servicenivå vi har gentemot våra kunder. De kan i princip ringa klockan 17.00 ena dagen och få sina produkter utkörda nästkommande dag, säger Dick Persson.

Tar ansvar för miljön
För Optimera är miljö- och kvalitetsfrågor mycket viktiga. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och kvalitetscertifierat enligt ISO 9001.
– De stora byggföretagen kräver att vi är certifierade. Dessutom är vår ägare Saint-Gobain väldigt engagerad i klimatvänligt och miljövänligt byggande. Det pratas mycket om klimatsmart byggande och det handlar både om att man använder material som har så lite miljöpåverkan som möjligt, men också att man bygger energiklokt och förbrukar så lite energi som möjligt i både byggprocessen och driften av den färdiga byggnaden, säger Dick Persson.

Nära kunderna
Ett av Optimeras mål är att finnas så nära kunderna som möjligt och i nordvästra Skåne har företaget anläggningar i både Helsingborg, Klippan och Höganäs. Så sent som 1 mars i år öppnades även en anläggning i Landskrona.
Optimera som varumärke är fortfarande ungt men många av företagets byggvaruhus har funnits väldigt länge, några ända upp till 200 år. Alla byggvaruhusen har utvecklats och förändrats olika under årens lopp och alla har sin egen unika historia. Detta ligger till grund för hur Optimera ser ut idag och resulterar i all erfarenhet och kompetens som finns innanför Optimeras väggar.
– Vår framtidsvision är att vi ska vara Sveriges främsta byggvaruhus för proffs, säger Dick Persson, som har arbetat på Optimera i Helsingborg sedan 1999.


Nordvästra Skåne SNL 2013-2 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2013-2

Huvudtema: Nordvästra Skåne
Attraktiv Familj ska växa och utvecklas hållbart

Skåne Nordväst är en attraktiv del av den dynamiska Öresundsregionen. Här finns goda förutsättningar och stora möjligheter. Det bor nästan 330 000 människor och över 30 000 företag är verksamma i området.

Back to top