En yllefabrik i Klippan med rötter i 1800-talet

Klippans Yllefabrik AB kombinerar svensk design med en lång tradition av textilt kunnande. Denna kombination ger textilprodukter av absolut högsta klass. Det anrika företaget drivs idag av fjärde generationen genom Gösta Magnusson.

Ursprunget till familjeföretaget Klippans Yllefabrik startades 1879 då Jöns Petter Magnusson tog över ett litet ullspinneri i centrala Klippan.
Verksamheten ökade stadigt år från år och bestod ända in på 1980-talet i att tillverka handvävnadsgarner och garner till möbeltyger. Under 1970-talet räknades Klippans Yllefabrik som Skandinaviens modernaste ullspinneri med cirka 100 anställda.
1982 tog grundarens sonsons son, Gösta Magnusson, över verksamheten. I företaget jobbar idag också femte generationen; Göstas dotter Pernilla Roos, som är designer och marknadsansvarig, och son, Petter Magnusson, som är ekonomiansvarig.

Tillverkning i Lettland
All tillverkning sker i företagets fabrik i Riga, Lettland, där 140 personer är anställda. På kontoret i Klippan arbetar 15 anställda och där finns administration, lager, distribution, designframtagning och marknadsföring.
Det helägda dotterbolaget Klippan Saule i Riga står för produktionen av garner, plädar, filtar och ulltyger.
– Vi tillverkar hemtextilier i allmänhet, men ullprodukter som ullfiltar och ullplädar i synnerhet. Vi köper ullen från Nya Zeeland som fraktas till Riga, där man gör all bearbetning under ett tak fram till färdig produkt, berättar Gösta Magnusson.
Det finns bara ett par ställen på jorden där man har större mängder ull och det är Nya Zeeland, Australien och Sydamerika.
– Det är lite skillnad på ullen beroende på varifrån den kommer, men till våra produkter passar ullen från Nya Zeeland bäst, säger Gösta Magnusson.

Unik design och god kvalitet
På Klippan Yllefabrik jobbar man ständigt med att utveckla sitt produktsortiment under den gemensamma nämnaren unik design och god kvalitet.
Produkterna säljs hos mer än 200 återförsäljare runt om i Sverige och exporteras till mer än 30 länder världen över.
Under 2012 omsatte företaget cirka 85 miljoner kronor och exportandelen var nästan 50 procent av omsättningen.
– Det är inte många företag kvar i Europa som gör plädar och filtar av ren ull och det är därför vi har så stor exportandel. Den marknad som vuxit starkast på senare år är Asien och idag är Japan vårt nästa största exportland efter Tyskland. Vi är också på gång starkt i länder som Sydkorea, Vietnam och Burma. Det är ju egentligen osannolika länder att sälja ullfiltar till, men det går tydligen, skrattar Gösta Magnusson.
2012 investerade Klippan Yllefabrik 2,5 miljoner kronor i en ny ångpanna och om två-tre år ska företaget investera cirka tio miljoner kronor i nya vävstolar.
Med tanke på de stora investeringarna och att femte generationen ullproducenter redan finns i företaget så kommer Klippan Yllefabrik troligen leva kvar i många år till.


Nordvästra Skåne SNL 2013-2 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2013-2

Huvudtema: Nordvästra Skåne
Attraktiv Familj ska växa och utvecklas hållbart

Skåne Nordväst är en attraktiv del av den dynamiska Öresundsregionen. Här finns goda förutsättningar och stora möjligheter. Det bor nästan 330 000 människor och över 30 000 företag är verksamma i området.

Back to top