En ledande producent av förpackningsserier

Scandiflex i Landskrona är en av Sveriges ledande producenter av tryckt förpackningslaminat för livsmedelsindustrin.
Företaget grundades 1986 och sysselsätter idag cirka 70 anställda.

– Vi är en leverantör av flexibelt förpackningsmaterial till främst livsmedelsindustrin, som producerar allt från grönsaker och kött till chokladpulver och kaffe, berättar Patrik Persson, som arbetar med business development på Scandiflex.
Företaget startades av Göran Lindstam efter ett avhopp som marknadschef på Åkerlund & Rausing. Han insåg att det fanns ett behov hos små och medelstora företag att få högre flexibilitet på sina förpackningar.
– Göran Lindstam började tillverka applikationer till mindre företag och sedan har verksamheten vuxit. Scandiflex har ändrat fokus från att ha varit stor på små serier till att bli stor på både små och medelstora serier, berättar Patrik Persson.

Mycket arbete
Det ligger mycket arbete bakom de snygga och hållfasta förpackningarna vi köper i affärerna. Förutom att produkten ska ha en viss stil så ska även innehållet vara fräscht, smaka gott och hålla för transport.
– Det som gör oss bättre än våra konkurrenter är våra kärnvärden. Vi tänker dels på kvaliteten, men också flexibiliteten och kompetensen inom företaget är bred, säger Patrik Persson.
Utbudet av livsmedelsprodukter har ökat explosionsartat och därmed behovet av nya förpackningar. Idag finns det inte bara en eller ett par sorters korv i livsmedelsbutiken utan en flora av nischade specialprodukter.
Scandiflex finns också representerat i Holland, Polen och Storbritannien, men huvudmarknaden är Sverige. Här kan nämnas kunder som Arla, Scan, Lithells, Santa Maria, Procordia Food, Abba, ICA, Willys och Hemköp.
Det finns en uppsjö av förpackningsmaskiner på marknaden, till exempel djupdragare, som används bland annat av Arla Ost och vertikalmaskiner, som används av kaffeproducenter.

Flexotryck
Scandiflex satsar uteslutande på flexotryck. Denna teknik kombinerar hög kvalitet med korta ställtider och kan idag erbjuda tryck med upp till åtta färger. Det gör att flexotryck idag ligger i klass med det betydligt dyrare djuptrycket.
– De senaste två åren har vi lanserat ett nytt system som heter Kodak NX. Det är ett flexosystem som är unikt och ger våra kunder en möjlighet att få ett mer kostnadseffektivt material. Med denna teknik kan vi reducera antalet färger och få ett högupplöst tryck på köpet. Jag vågar nog sticka ut hakan och säga att vi är Europas bästa aktör på flexotryck i Kodak NX. Då tittar jag på många konkurrenter som tillämpar samma teknologi eller andra likvärdiga system, säger Patrik Persson.


Nordvästra Skåne SNL 2013-2 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2013-2

Huvudtema: Nordvästra Skåne
Attraktiv Familj ska växa och utvecklas hållbart

Skåne Nordväst är en attraktiv del av den dynamiska Öresundsregionen. Här finns goda förutsättningar och stora möjligheter. Det bor nästan 330 000 människor och över 30 000 företag är verksamma i området.

Back to top