Kurorten i Blekinge som blev ett hotell med helhetslösningar

Ronneby Brunn i Blekinge, som en gång i tiden var Sveriges mest besökta kurort, är idag ett komplett hotell, konferens-, spa- och resortanläggning.
Hotellet har rötter från 1897 och är omgivet av en Brunnspark, som också blivit utsedd till Sveriges vackraste park.

Människor har vallfärdat till Ronneby Brunn ända sedan 1600-talet för att ”dricka brunn”, må gott och hitta välbefinnande. Idag kan anläggningen erbjuda allt från konferenser och shower till spa, idrott och hotellvistelse.
– Vi ligger i en väldigt inspirerande miljö mitt i den prisbelönta Brunnsparken. Här är det närhet till både hav, skärgård och natur och vi erbjuder en mångfald så det finns något för alla. Eftersom vi är ett stort hotell så krävs en helhet för att få beläggning året om, säger Angelica Coleman, kommersiell chef på Ronneby Brunn sedan 1 augusti 2012.
Under hösten 2012 har man infört en plattare organisation på hotellet och idag jobbar man istället i en teammodell.
Antalet anställda varierar beroende på säsong. Under lågsäsong sysselsätts cirka 70 personer, men under högsäsongerna på sommaren och julen uppgår personalen till cirka 140.
Hotellet har 260 rum och plats för 600 gäster.
För dem som vill njuta av spa finns elva behandlingsrum plus gym, bubbelpool, utomhusbad, solarium och relaxavdelning.

Skräddarsyr konferenser
Ronneby Brunn skräddarsyr konferenser och kongresser för både små och stora företag.
– Vi har affärsavtal med många lokala större industribolag, som kommer till oss när de till exempel får gäster från utlandet, berättar Angelica Coleman.
Ronneby Brunn gästas av såväl företagare som seniorer, idrottsutövare och traditionella weekend-gäster. I hotellets närhet finns elva golf banor och sex tennisbanor.

Nöjen och god mat
I anläggningen arrangeras också nöjen av olika slag – allt från dansband och allsång till trubadurer och shower.
– Under vårens nöjen har vi en röd tråd när det gäller maten. När det är 80-talsmusik så serverar vi en 80-talsmeny och när Eldkvarn och Plura kommer hit så blir det Pluras meny. Under 2013 ska vi också utveckla nya koncept i restaurangen med inriktning på hälsosam kost för de som önskar, berättar Angelica Coleman.
Man vill också marknadsföra lokala events till sina weekendgäster, till exempel Blekinge Wellnessfestival, Konstrundan Blekinge, Cykelturistveckan och Nostalgia festivalen.
För att ta ett nytt grepp om sin marknadskommunikation har Ronneby Brunn inlett ett samarbete med Mustasch Reklambyrå.
– Valet föll på Mustasch för de har såväl erfarenheten och idéhöjden som den strategiska bredd som vi är ute efter, säger Angelica Coleman.


Blekinge SNL 2013-1 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2013-1

Huvudtema: Blekinge
Blekinge – en attraktiv tillväxtregion

Blekinge har ett förstklassigt geografiskt läge utmed sydöstra Sveriges kust. När nya marknader i öst blomstrar har Blekinge bästa utgångspunkt i Sverige för ett utvecklat samarbete ...

Back to top