VDL – bussar med hög kvalitet och komfort

VDL Bus Sweden AB i Hallstahammar har agenturen för den holländska busstillverkaren VDL Bus & Coach i Sverige och Finland.
Företagets bussprogram är anpassningsbara efter kundernas önskemål och erbjuder högklassig standard vad det gäller säkerhet, kvalitet, funktionalitet och komfort.
I oktober 2011 tecknade VDL Bus Sweden ett viktigt avtal om 15 nya bussar av märket VDL Futura 2.

VDL är ett dynamiskt företag som är i ett konstant tillstånd av utveckling där uppdraget är att transportera personer bekvämt och effektivt. Detta ger säkerhet i tider med snabb förändring.
VDL Bus Sweden har agenturen för VDL Bus & Coachs, som ingår i en holländsk koncern med 70 dotterbolag i tre segment. Inom bussegmentet har under 2010 de olika busstillverkande bolagen slagits ihop till ett gemensamt bolag och samtliga modeller går under namnet VDL.
Bussprogrammet som lanserades 2010 består i huvudsak av de två bussmodellerna Futura och Citea i olika längder och utföranden, www.vdlbuscoach.com.
Futura erbjuder turist- och beställningstrafik och Citea är anpassad för stadstrafik.

Order på cirka 40 miljoner
I oktober 2011 tecknade VLD Bus Sweden ett nytt viktigt avtal för leverans av bussar för anslutningslinjer till Birka Cruise. Ordern handlar om 15 VDL Futura 2, som är 12, 9 meter lång och har 53 sittplatser.
Ordervärdet är cirka 40 miljoner SEK och avtalet innebar att VDL Bus Sweden redan i oktober passerade målet om 50 sålda bussar för helåret 2011.
– Detta är den största enskilda ordern för beställningstrafik med vår nya turistbuss Futura 2, som vi fått hittills och avtalet är mycket viktigt för oss. Vi är extra stolta över att just denna modell i år har utsetts till ”Coach of the Year” av en internationell jury. Det är en mycket åtråvärd utmärkelse, säger Kenthy Holmgren, VD för VDL Bus Sweden AB.
Ordern innebär att tio bussbolag köper bussen för att användas till Birka-trafik.
VDL Futura finns som 2-axlad – 12,2 eller 12,9 meter – och 3-axlad – 13,1 eller 14,8 meter.
Även VDL Citea har erhållit priset som Årets Buss. Citea har harmoniska detaljer kombinerat med en stark design och väl beprövad teknik och erbjuder förare och passagerare säkerhet och komfort av högsta kvalitet.
– Våra bussar är byggda i ett material, som gör att man försöker hålla nere totalvikten. De har dessutom DAF-motorer som bevisligen är väldigt bränslesnåla, säger Kenthy Holmgren.

En komfortabel buss
– Den nya bussen, Futura 2, har vi utvecklat bland annat på förarsidan och även för passagerarna för att få en komfortabel buss. Vi ser också till ägarsituationen och vill att de som äger bussarna ska få fördelar och god ekonomi, säger Kenthy Holmgren.
Volvo och Scania är mycket etablerade bussmärken och Kenthy Holmgren märker naturligtvis av konkurrensen.
– Volvo och Scania har ju 20-30 procent av marknaden och jämfört med dem så har vi en relativt liten marknadsandel. Men de senaste två åren har vi gjort en satsning som gör att vi hamnar på en marknadsandel på 6-7 procent. Det är en kraftig uppgång för vår del och vi satsar vidare, säger han.

Stombuss
Stombuss (BRT eller Bus Rapid Transit på engelska) är ett koncept för kollektiv busstrafik i större städer.
– BRT innebär helt enkelt en snabbare transport med bussar och ett alternativ till rälsburen transport. Detta håller vi nu på att titta på i olika svenska städer. Man gör då en bussgata utan hållplatser och tar emot passagerare på två stationer precis som med tunnelbanan. Med en egen bussgata får man ju upp medelhastigheten ganska ordentligt, konstaterar Kenthy Holmgren.
Framtidsvisionen för VDL handlar mycket om miljön och att leverera energisnåla bussar.
– Vi håller nu på att utveckla en buss som kan gå helt och hållet på el, men använder man batterier så måste man ju kunna ladda dem enkelt också. Därför ska det finnas laddningsstationer längs vägen vid hållplatser eller stationer, där batterierna laddas automatiskt. Dessutom ska det finnas laddningsstationer i både ändhållplatserna, berättar Kenthy Holmgren.
VDL Bus Sweden har funnits i Hallstahammar sedan mitten av 90-talet och sysselsätter idag åtta medarbetare.


Utbildning SNL 2012-1 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2012-1

Huvudtema: Utbildning
Regeringen vill stärka innovationer ur akademin

Näringsdepartementet leder arbetet med att ta fram en nationell innovationsstrategi med siktet ställt på 2020. Utvecklingen av strategin involverar alla departement och har bäring på många pågående processer inom olika politikområden som har betydelse för Sveriges långsiktiga innovationsklimat ...

Back to top