Dragkrokar till personbilar från Hallstahammar

Inriktningen för Monoflex Nordic är att tillverka och sälja dragkrokar med tillbehör som är anpassade till dagens hårda krav på design och funktion.
I företagets produktionsanläggning i Hallstahammar utvecklas, testas och produceras en stor del av sortimentet.
– Vi har i stort sett en dragkroksmodell till varje personbil som finns i Sverige, säger Johan Almhed, VD på Monoflex.

Monoflex är en del av Westfalia Automotive-gruppen, som utvecklar och producerar cirka 1 700 olika typer av dragkrokar för de flesta fabrikat av fordon. Med en produktionskapacitet på över en miljon dragkrokar per år levererar Westfalia Automotive till alla ledande biltillverkare i Europa.
– Vi samarbetar med Westfalia när det gäller teknik och utveckling, men vi har även egen utveckling och tillverkning här i Hallstahammar. Förra året tillverkade vi 70.000 dragkrokar i vår produktionsanläggning, berättar Johan Almhed.

Regelbunden granskning
Monoflex kvalitetssystem garanterar regelbunden och kritisk granskning av produktion och produkt. Bakom varje beslut i processen ligger personlig känsla med säkerhet och livslängd som grundstenar.
Samtliga nya dragkroksmodeller tas fram genom att bygga prototyper på aktuell bilmodell. Draget testas enligt hårda EU-krav, provmonteras och ett typgodkännande utfärdas.
Med en dragkrok från Monoflex får man:
• tydliga instruktioner för montering och skötsel
• typskylt med nödvändig information finns på alla dragkrokar
• samtliga dragkrokar genomgår noggranna kontroller och provning innan de godkänns
• troligtvis marknadens bästa ytbehandling för att garantera lång livslängd

Enkel montering
– Vi har en bra konstruktion som ofta medför snabb och enkel montering. I de fall där man har en avtagbar kula så vill man inte att draget ska synas när dragkroken är borta. Vi jobbar starkt för att ha en dold konstruktion. Våra krokar har dessutom en bra passform och vi är kända för att ha bra ytbehandling och användarvänliga instruktioner för hur man monterar sin dragkrok, berättar Johan Almhed.
Den största kunden till Monoflex är Mekonomen, men företaget vänder sig i stort sett mot alla grossister av bildelar på eftermarknaden. Man jobbar även med en del importörer som till exempel Volkswagen och Mitsubishi.
Upptagningsområdet är hela Norden. Monoflex har även försäljningskontor och lager i Danmark och från Sverige och Hallstahammar försörjer man marknaderna i Norge och Finland.
– Vår största konkurrent är Thule, som är ett starkt varumärke. Vi konkurrerar också mot biltillverkarna själva som gör egna originaldragkrokar, säger Johan Almhed.

Väletablerade på marknaden
– Vi är mycket väletablerade på marknaden och nästan alla som jobbar i branschen känner till oss och våra dragkrokar. Vår framtidsversion är att utveckla vår service och våra produkter för att bli totalt marknadsledande i hela Norden, säger Johan Almhed.
Monoflex startades 1969 som ett familjeföretag och ingår i den tyska koncernen Westfalia sedan 2007.
Företaget sysselsätter idag 58 anställda och omsätter cirka 115 miljoner kronor.


Utbildning SNL 2012-1 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2012-1

Huvudtema: Utbildning
Regeringen vill stärka innovationer ur akademin

Näringsdepartementet leder arbetet med att ta fram en nationell innovationsstrategi med siktet ställt på 2020. Utvecklingen av strategin involverar alla departement och har bäring på många pågående processer inom olika politikområden som har betydelse för Sveriges långsiktiga innovationsklimat ...

Back to top