Ett flygbolag som startades av unga entusiaster

Nextjet startades 2002 av fem arbetslösa piloter utan branscherfarenhet. Idag är Nextjet ett av Sveriges största flygbolag med en omsättning på cirka 400.000 miljoner kronor.
Bolaget flyger året runt till Sveriges mest populära fjällresmål och förbinder några av Skandinaviens viktigaste industristäder med varandra.

Omgivningen var skeptisk när de fem arbetslösa nyexaminerade piloterna tågade upp till Luftfartsverket och bad om hjälp med att starta ett flygbolag för reguljär passagerartrafik. Den äldsta var 32 år och den yngsta 22 och de visste inte speciellt mycket om branschen. Idag, nio år senare, har Nextjet 220 anställda och en omsättning på cirka 400.000 miljoner kronor (2010).
– Vi är ett av landets ledande flygbolag idag och flyger i huvudsak till norra Sverige. De flesta flygningarna utgår från Arlanda och vi flyger till destinationer som Lycksele, Arvidsjaur, Vilhelmina, Hemavan, Piteå, Kramfors och Gällivare. Vår enda utrikesförbindelse är Örebro-Linköping-Köpenhamn, berättar Brian Liddle, marknads- och kommunikationsansvarig på Nextjet.
Bolagets samarbetsavtal med norra Europas största flygbolag möjliggör vidareresor från både Stockholm och Köpenhamn till destinationer i och utanför Europa.

Förbättrar produkterna
På NextJet arbetar man intensivt med att hitta vägar för expansion och med flexibilitet, personlighet och entreprenörskap som ledord förbättrar bolaget ständigt sina befintliga produkter samtidigt som man utvecklar nya. Detta innebär nya linjer och flexibla affärskoncept för kunderna.
Med fokus på säkerhet är NextJets övergripande mål att leverera en konkurrenskraftig tjänst, där man är lyhörd för önskemål från passagerare och samarbetspartners.

Mycket turister
Nextjets passagerare består av både affärs- och privatresenärer.
– Nu under vinterhalvåret flyger vi mycket skidturism till norra Sverige. Exempel är Åre, Kittefjäll, Hemavan och Borgafjäll, berättar Brian Liddle.
Reguljärflyglinjerna trafikeras med ett antal turboprop-flygplan av typerna Saab 340 med mellan 33 och 36 passagerarsäten samt BAe ATP med 68 passagerarsäten.
– Tiden är det viktigaste argumentet för att anlita oss. Vi är ett bra alternativ för dem som jobbar i norra delen av Sverige och vill man ta sig ut i världen från till exempel Gällivare så är vi det snabbaste alternativet, säger Brian Liddle.

Ett stort miljöengagemang
Flygbolagen står för en del av koldioxidutsläppen i världen, något som även NextJet bidrar till. Därför känner bolaget ett stort miljöengagemang och att utföra olika miljöinsatser är väldigt viktigt för NextJet. Målet är att minimera den egna påverkan på miljön så att man samtidigt kan engagera andra att göra detsamma.
Verksamheten för NextJet har gått bra sedan starten med undantag för vissa bakslag när naturkrafterna ställer till med besvär i luftrummet.
– 2009 och 2010 var relativt tuffa år med askmoln och annat, men tittar vi bakåt så klarade vi oss bra i jämförelse med andra flygbolag, säger Brian Liddle avslutningsvis.


Transport & Logistik SNL 2011-5 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2011-5

Huvudtema: Transport & Logistik
Effektivare transport- och logistiksystem skapar gränsöverskridande möjligheter för en hållbar framtid

Förstärkta och uppdaterade infrastrukturella system skapar inte enbart affärsmöjligheter för vår industri. Genom att utveckla infrastrukturen i linje med ett grönt perspektiv bidrar vi till en hållbar utveckling ur flera perspektiv, där fler jobb skapas samtidigt som vi tillämpar intelligenta lösningar för att minska vår påverkan på miljön.

Back to top