Ett kreativt och ungdomligt livsstilshotell på Avenyn

Det lilla boutiqehotellet Mornington Hotel Stravaganza på Avenyn i Göteborg är en liten tillflykt vid sidan om de stora kedjehotellen.
– En hotellvistelse hos oss ska vara som en känslomässig upplevelse. Det ska vara som att se en välgjord film eller läsa en bra bok, säger hotelldirektör Staffan Alfredsson.

Mornington Hotel har 98 rum och sysselsätter 25 årsanställda.
– Vi är ett ganska litet hotell och det gör att vi har möjlighet att ge betydligt högre service än de större hotellen och lära känna gästerna. Vi kallar oss för ett boutiquehotell, och om man ska dra paralleller mellan hotell och shopping så är vi inte Hennes & Mauritz utan en liten boutique där man får personlig hjälp, säger Staffan Alfredsson.
I hotellets entré möts man av en kombinerad reception och espressobar. Lobbyn är lite apart, inrett i svart och guld med cool musik på hög volym och fylld av magasin och konst. Korridorerna är mörka med en matta som ett sprucket jordgolv, en guldglänsande fondvägg med fjärilar och ljudet av cikador. Rummen fortsätter i samma stil – svart, guld och sammet med många genomtänkta, lyxiga och lekfulla detaljer.
I anslutning till hotellet finns restaurang, pub och nattklubb.

Gäster med integritet
Många affärsresenärer, såväl svenska som utländska, har tagit Mornington Hotel till sitt hjärta. Inte mindre än en tredjedel av affärsresenärerna är utländska besökare.
– Våra gäster har ofta en stark personlighet och integritet och de har många gånger kreativa yrken. Det är ofta folk från kultursektorn, framför allt musiker, skådespelare arkitekter, designer och journalister. På privatsidan handlar det mest om par eftersom vi inte direkt är något familjevänligt hotell, säger Staffan Alfredsson.

Marknadsföring
Mornington Hotel marknadsför sig via samarbetspartner som Göteborgs Internationella Filmfestival, Mobile Art Production, Hasselblad Center, Malmö Aviation, City Airline, PK Musik, Kultur & Näringsliv, Föreningen Avenyn Paradgatan, etc. , men även genom att vara tillgänglig i de olika bokningskanaler som finns.
– Vi marknadsför oss också via sociala medier såsom egen hemsida med blogg, Twitter, Facebook, MyNewsDesk och så vidare. Till viss del har vi också annonsering i lokapressen, till exempel i Göteborgs Posten, berättar Staffan Alfredsson.

Ungdomligt och lekfullt
Mornington Hotel Stravaganza är idag klassat som ett boutiquehotell, men Staffan Alfredsson menar att det inte var något självvalt.

– Jag skulle snarare vilja kalla det ett livsstilshotell och om jag fick välja helt fritt skulle jag kalla det för ett ”rebellhotell”. Det bästa är att inte kategorisera hotellet utan låta andra säga vad det är. Vi gör någonting och så får andra sätta namnet på det. Vårt livsstilshotell är alltid ungdomligt, lekfullt och kreativt, ett sorts hotellvärldens Peter Pan som aldrig blir gammal. Vi ska underhålla, provocera och stimulera sinnena, kort sagt vara ett hotell som ”gör något” med gästerna, säger Staffan Alfredsson.


Transport & Logistik SNL 2011-5 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2011-5

Huvudtema: Transport & Logistik
Effektivare transport- och logistiksystem skapar gränsöverskridande möjligheter för en hållbar framtid

Förstärkta och uppdaterade infrastrukturella system skapar inte enbart affärsmöjligheter för vår industri. Genom att utveckla infrastrukturen i linje med ett grönt perspektiv bidrar vi till en hållbar utveckling ur flera perspektiv, där fler jobb skapas samtidigt som vi tillämpar intelligenta lösningar för att minska vår påverkan på miljön.

Back to top