Inga låsta dörrar på Guteskolan

Små elevgrupper, inga håltimmar och närvarande lärare. På Guteskolan i Visby utgår man hela tiden från elevernas perspektiv. Därmed hoppas man skapa en trygg skolmiljö. Hos oss finns det inga låsta dörrar, eleverna ska känna sig välkomna att knacka på när som helst, säger Jerry Engström, vd på Guteskolan.

Hösten 2007 slogs portarna upp på Guteskolan i Visby. Grundarna och delägarna, det gifta paret Jerry och Anna Engström, var redan då bekanta med skolmiljön efter flera år som lärare både inom grundskola och på gymnasiet. Men nu var det dags att starta en egen skola, på deras egna villkor. En tumregel som de var överens om var att eleverna alltid skulle känna sig trygga och sedda. För att kunna leva upp till detta så fick det inte bli för stora klasser och således satte man en maxsiffra, aldrig mer än sammanlagt 200 elever på skolan. Från första årets 85 elever har idag antalet stigit till 180 stycken, allt från små förskolebarn till gymnasieelever.

Det börjar bli lite trångt men jag är självklart nöjd, det är ju mer än en 100 procentig ökning. Det är ett kvitto på att vi lyckats bygga upp en fungerande och populär skola, säger Jerry Engström.
På Guteskolan har eleverna inga långa håltimmar. Eleverna har istället undervisning mellan åtta på morgonen till tre på eftermiddagen, fyra dagar i veckan för gymnasiet men alla veckans dagar för grundskolan. För grundskolan är måndag och fredag något kortare istället. En lektion håller på i tre timmar vilket gör att det hinns med två ämnen per dag, de längre passen har flera fördelar enligt Jerry Engström.
Vi har vissa elever som pendlar tio mil för att komma tills skolan, för dem är det självklart skönt att ha en effektiv undervisning och slippa åka fram och tillbaka i onödan, säger han.

De långa passen innebär också att både elever och lärare inte behöver stressa, det finns tid för att genomföra lektionerna på rätt sätt. Lärarna kan lära känna eleverna bättre och gå igenom uppgifter och laborationer noggrant och grundligt. Skolan byter också schema fem gånger om året, något man fick beröm för från Skolinspektionen.
För oss är det otroligt viktigt att vara flexibla och ha högt i tak. Att eleverna ska kunna vara med och bestämma i den mån det går är en självklarhet, säger Jerry Engström.

På grundskolan arbetar man med utomhuspedagogik vilket innebär att undervisningen förläggs utomhus minst en dag i veckan. För eleverna i F-6 bjuds det på frukost varje dag. På gymnasiet finns det fyra program, samhällsvetenskap, teknik, naturbruk(hund) och frisör. I anslutning till skolan har man två frisörsalonger. Nu närmast ska det startas upp en tredje salong.

– I den nya salongen är tanken att vi i framtiden ska anställa elever som tar examen hos oss. Den kommer också kunna fungera som en praktikplats, säger Jerry Engström.


Gotland SNL 2011-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2011-3

Huvudtema: Gotland
Bevara och utveckla Gotland för framtiden

Bevarande kontra utveckling, begreppen ställs ofta emot varandra. Kan bevarandet av kulturarvet på Gotland gå hand i hand med en hållbar utveckling? Landshövding Cecilia Schelin Seidegård menar att det går att kombinera begreppen för att möta majoritetens intressen ...

Back to top