Gotlands största restauranggrossist väljer gärna närproducerat

För den som söker lokalproducerat på Gotland är Keges Grosshandel ett givet val. Verksamheten är ett familjeföretag som ägs och drivs av familjen Lantz, med långsiktiga, nära kundrelationer och högkvalitativa produkter som bas. Keges är idag en välkänd aktör över hela Gotland, samt även den största restauranggrossisten på ön. Förutom det breda sortimentet med en stor andel närproducerade varor, är Keges kända för hög kvalitet till riktigt bra priser.

Restauranger, storkök, barer och caféer – Keges samarbetar med aktörer av alla storlekar. Som fullsortimentsgrossist har Keges upp till 10 000 olika artiklar i sortimentet, och man bedriver en ständig produktutveckling för att kunna tillhandahålla även mycket nischade produkter som efterfrågas.
– Att öka andelen närproducerat är en given strategi för att vi även i framtiden ska vara en attraktiv samarbetspartner för medvetna entreprenörer här på Gotland, kommenterar marknadschef Peter Andersson.

Utvecklar gärna andelen närproducerat
Keges samarbetar bl.a. med anrika Ejmunds, som gärna satsar på att ta fram lite annorlunda köttprodukter. Att ta vara på hela djuret är typiskt kännetecknande för Ejmunds, och Keges stödjer den här typen av engagemang för att bidra till ökad lönsamhet och hållbarhet.
– Visst är det en utmaning att utveckla andelen närproducerat när vi har en så pass stor efterfrågan, men vi välkomnar alla möjligheter till samarbete. Vi vill fortsätta driva utvecklingen framåt och vara en plattform för närproducerat. Samtidigt står vi för ett personligt bemötande och närhet till våra kunder, vi ser varje enskild kund och har ofta mycket långvariga samarbeten, berättar Magnus Palmgren, personal- och projektansvarig.

Växer med kunderna
Keges tar nu ytterligare ett stort steg genom att bygga ut utlastningsterminalen i Visby.
– Antalet kunder ökar stadigt varje år, och vi måste förstärka vår egen organisation för att även i fortsättningen kunna erbjuda den höga servicegrad som förväntas av oss. Eftersom det kontinuerligt satsas på Gotlands besöksnäring växer även antalet restauranger och caféer, bland annat, och med dem växer även vi, förklarar Peter Andersson.
Antalet medarbetare varierar efter säsong, med ett 40-tal helårsanställda och upp till det dubbla under sommaren.
– Under hela sommaren kör vi i princip dygnet runt, säger Magnus Palmgren och skrattar. Vi är otroligt bortskämda här på ön när det gäller upplevelser och socialt umgänge, vi är krogtätast i Sverige per invånare mätt. Folk som bor här i regionen tycker om att vistas ute, och ställer mycket höga krav. Vi måste fortsätta med våra nära samarbeten och leverera därefter.


Gotland SNL 2011-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2011-3

Huvudtema: Gotland
Bevara och utveckla Gotland för framtiden

Bevarande kontra utveckling, begreppen ställs ofta emot varandra. Kan bevarandet av kulturarvet på Gotland gå hand i hand med en hållbar utveckling? Landshövding Cecilia Schelin Seidegård menar att det går att kombinera begreppen för att möta majoritetens intressen ...

Back to top