Outsourcad lönehantering – minskad sårbarhet och ökad tillgänglighet

Att lägga ut företagets lönehantering till ett helt annat företag, är det så klokt?
-Ja, svarar Tomas Holm, VD för PA Kompetens i Malmö. Han pekar på tre starka skäl: Sårbarheten minskar, tillgängligheten ökar och kompetensen blir högre.

PA Kompetens i Malmö har arbetat med lönehantering sedan 1997. Då sålde man löneprogram och var ute på företag och utbildade personalen i lönehanteringen. Sedan 2004 satsar man istället på outsourcing, med inriktning mot företag som har mellan 100 och 500 anställda.. F kan köpa tjänsten lönehantering från PA Kompetens och vara säkra på att det alltid fungerar.

Minskad sårbarhet
Det allra första Tomas Holm nämner han får frågan varför man ska anlita dem istället för att själv hantera sina löner, är att sårbarheten minskar radikalt.
-Om man är ett företag med kanske 400 anställda, har man oftast en person som sköter alla löner, säger han. Blir det personen sjuk uppstår snabbt problem. Hos oss är det minst tre personer som är insatta i varje företag, det gör att sårbarheten minskar. Blir någon sjuk så havererar inte hela systemet, det finns alltid någon som kan just den här kunden.

Eget kommunikationsgränssnitt
Något som är utmärkande för just PA Kompetens är det unika webgränssnitt man arbetat fram.
-Vi ligger i den tekniska framkanten och vi utnyttjar tekniken på ett annat sätt än våra konkurrenter, säger Tomas Holm och fortsätter:
-Vi har lagt ner mycket krut på att hitta ett kommunikationsgränssnitt som fungerar, för oss, för kunden och för den anställde. Vårt signum är att om man köper våra lönetjänster så ska kunden ha bättre kontroll på lönetjänsten än man hade då man skötte lönerna internt.
Hur går det då till?
-Vi använder tekniken för att kommunicera och utnyttjar alla sätt som finns. Tidrapporter, reseräkningar, utlägg, allt läggs in av den anställde och sedan attesteras det via webbgränssnittet. Bara det sparar massor av tid och papper. En annan fördel är att när man hanterar sakerna elektroniskt är att om något blir fel kan man direkt gå in och se varför.

Enkelt att använda
Tomas Holm ger ett exempel, om en anställd på sin lönespecifikation ser att reseräkningen inte är betald, kan det bero på att den var inlagd så sent att den inte kunde betalas ut den här månaden eller också är den inte attesterad. Då kan man direkt se var felet ligger och åtgärda det.
- Det ska vara lätt att kommunicera!, menar Tomas Holm. Den anställde går själv in och hämtar sin lönespecifikation. Är det något man undrar kan man enkelt gå in och chatta med löneförrättaren eller skicka ett mail. Telefonnummer till oss finns förstås också där, ifall man hellre vill ringa. Det här gör det också enklare för oss, vi kan snabbt få fram information om den som hör av sig till oss och det gör det lättare att snabbt svara på eventuella frågor.

Hög kompetens
Det tredje skälet att anlita PA Kompetens tjänster är dess, just det, kompetens.
-Vi satsar många utbildningsdagar per år på vår personal, avslutar Tomas Holm. Våra anställda har en hög kompetens och vi ser till att de hela tiden hålls uppdaterade. Köper man lönetjänsten av oss, får man inte bara tillgång till en fungerande teknik och personal som är lätt att nå, utan man garanteras också att löneförrättaren har koll på vad som gäller i skattelagstiftning och löneavtal.


Öresundsregionen - Luleå - Riket Runt SNL 2011-1 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2011-1

Huvudtema: Öresundsregionen - Luleå - Riket Runt
Skåne har medvind

Skåne befinner sig i skärningspunkten mellan det gamla EU och de dynamiska tillväxtekonomierna runt Östersjön. Läget är unikt. Öresundsregionen är ett givet nav när människor och varor rör sig mellan länderna. Globaliseringen är en del av Skånes vardag.

Back to top