Actavis planerar ytterligare expansion efter Flux

Isländska Actavis har under en längre tid varit ledande i utvecklingen av generiska läkemedel. Nu när yttre krafter styr den svenska marknaden, bland annat avregleringen av apoteksverksamheten, finns goda möjligheter för både stora och små aktörer att expandera. Actavis har funnits med från början och utvecklingen visar på att företaget inom ett några år kommer att vara en av de mer betydande leverantörerna till apotek.

Actavis grundades 1956 av sju lokala apotekare, samtliga med visionen om att skapa en bra grund för generiska läkemedel att nå en internationell marknad. Ganska snart började man med egen tillverkning, och idag är företaget en världsomspännande koncern som producerar både generika och originalläkemedel.

Växer snabbast i Sverige
Det svenska företaget grundades i nuvarande form 2005, efter förvärvet av amerikanska Alpharmas generiska verksamhet. Leif Andersson, affärsområdeschef Öppenvård, berättar att de största framgångarna för Actavis i Sverige bygger på att man har en så pass bred produktportfölj, det rör sig om drygt 110 substanser som hittills lanserats på den svenska marknaden.
– Läkemedelsbranschen är snabbväxande och dynamisk. Nu när vi arbetar i en oreglerad marknad ställs det ännu högre krav på flexibiliteten. Vi ska kunna leverera ett stort antal produkter, och det på kortare tid, säger Andersson.

Närheten viktigast
Ambitionen är att på sikt ytterligare expandera produktportföljen utifrån de behov man lyckas identifiera på den lokala marknaden, bland annat genom investeringar i avancerad produkt utveckling och licensiering av befintliga produkter som marknadsförs i andra länder.
– För oss är det viktigt att vara nära – nära våra kunder, patienter, samarbetspartners – vilka vi möter på ett personligt och naturligt sätt, berättar Torgny Lagerstam, Country Manager.
I Sverige har Actavis ett 20-tal anställda med huvudkontor i Stockholm. För närvarande är Actavis det snabbast växande generikaföretaget i landet, mycket tack vare den starka utvecklingen för egenvårdsprodukter. Ett välkänt varumärke som de flesta känner igen och kan förknippa med Actavis är Flux fluorskölj. Actavis har även utvecklat Fludent och Xerodent, som liksom Flux är populära produkter i tandvården.

Långsiktiga relationer
Lagerstam berättar att den allmänna missionen för Actavis bygger på att skapa värde.
– Värde för våra kunder genom att erbjuda högkvalitativa produkter. Värde för våra anställda genom att erbjuda en stimulerande och utmanande arbetsplats samt värde för våra aktieägare genom att driva ett lönsamt och snabbt växande företag.
Actavis har tre produktkategorier: receptbelagda originalpreparat som Antabus , generiska läkemedel samt receptfria produkter för egenvård till exempel Decubal, Fludent och Flux.
– Det som utmärker oss är vårt breda sortiment i kombination med lång nordisk tradition. Vi arbetar med våra kunder på ett öppet, proaktivt och flexibelt sätt. Med de ledorden bygger vi långsiktiga relationer. Vi tror att detta gör oss till en attraktiv partner.

Ökande ambitioner
Actavis kommer att bygga vidare på det fundament man nu byggt.
– Efter succén med Flux kommer vi att lansera fler nya produkter inom egenvård. Vi vill bli mer heltäckande och utvecklas inom fler områden som vi tidigare varit mindre kända för, säger Torgny Lagerstam som avslutning.


Hälsa/sjukvård/utbildning SNL 2010-4 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2010-4

Huvudtema: Hälsa/sjukvård/utbildning
Högre status inom äldrevården

Det råder i allmänhet ett högt tryck inom sjukvården. Det ställs allt högre krav på vårdgivarnas kapacitet och kvaliteten på tjänsterna, och framförallt så behövs mer folk till branschen. Få andra branscher kan garantera jobb i framtiden i samma stora utsträckning som sjukvården – det gäller alla segment, från primärvård och allmänläkare till specialist- och äldrevård.

Back to top