MacGregor utvecklar autonoma fartygskranar

MacGregor i Örnsköldsvik är en av världens främsta leverantörer av marin lasthanteringsutrustning och då framförallt marina kranar. Elkranar börjar ta över allt fler marknadssegment, och nästa steg för MacGregor är autonoma fartygskranar som lastar och lossar utan kranoperatörer.

MacGregor har alltid präglats av en stark innovationskraft och det har varit avgörande för att bygga upp en lönsam verksamhet som står sig i global konkurrens. Företagets rötter går tillbaka till gamla Hägglunds som etablerades i Örnsköldsvik redan 1899. Den första kranen lanserades på 1960-talet och sedan dess har MacGregor varit en av världens främsta tillverkare av kranar och annan utrustning för att hantera last ombord på fartyg samt offshoreanläggningar.

Utvecklar automatkörning för fartygskranar
MacGregor är ett välkänt varumärke världen över tack vare de avancerade fartygskranar och lastluckor som företaget utvecklat och tillverkat under flera decennier.
Förutom fartygskranar och lastluckor så kan MacGregor leverera ett antal produkter/system på fartyg såsom, rodersystem och winchar för att ta några exempel. MacGregor utvecklar även självlossarsystem för hantering av en mängd olika material såsom cement, kol och andra bulkmaterial. Dessa projekt är omfattande och mycket kundspecifika i sina krav.
I Örnsköldsvik och Enköping utvecklas och förfinas produkter och system kontinuerligt i syfte att ge kunden ett mervärde när man väljer MacGregor. Ett av dessa projekt har lett till att MacGregor kan titulera sig som den förste att leverera ett autonomt integrerat kransystem till en kund.
Detta system innebär att alla kranarna på fartyget lossar fartygets last helt automatiskt i hamn, dvs utan behov av kranoperatörer. Detta möjliggörs med teknologi såsom laserscanning av lastrummen samt andra stödsystem som räknar ut optimal lastcykel, förhindrar att kranarna kan kollidera med varandra, för att ta några exempel.
De självkörande kranarna bidrar till ökad effektivitet och en avsevärt bättre arbetsmiljö. De är konstruerade efter absolut högsta säkerhetstänk och systemet kan levereras med både hydrauliska och eldrivna modeller. Parallellt utvecklas nu andra generationens elkranar i Örnsköldsvik, och mycket fokus ligger nu på att effektivisera tillverkningen av dessa så att de blir mer kostnadseffektiva att köpa. Man har redan sett kostnadsfördelarna för kunden med att äga en elkran med VFD (Variable Frequency Drive) teknologi över tid, både utifrån energibesparing men även utifrån ett minskat reservdelsbehov.

Över 500 elkranar levererade
När MacGregor lanserade den första elkranen var det en världsnyhet och ser nu fram emot en ännu större uppslutning kring nästa generation elkranar. Förutom att elkranar är snabbare i sin hantering än sina hydraulikdrivna kusiner så är de också miljömässigt fördelaktiga eftersom fartygets generatorer kan dimensioneras ner då det går åt mindre effekt att driva en elkran.
– Tekniska framsteg har varit synonymt med vår verksamhet sedan den allra första kranen levererades på 1960-talet. Historiskt sett så har vi haft en andel på ungefär 40 procent av världsmarknaden, säger Mikael Hägglund, försäljningsansvarig inom affärsområdet Transloading och Self-Unloading systems.
– Vår ambition inom Macgregor är att alltid ligga i framkant och kunna ge kunden ett mervärde. Vi tror att detta projekt med autonoma kranar för ESL kommer att vara vägvisande för den marina sektorn, och att allt eller delar av tekniken kommer att kunna ge MacGregor en fortsatt positiv utveckling samt ny orderingång.
MacGregor har redan över 500 elkranar ute på marknaden, som är i drift och som bidrar till att effektivisera kundernas processer avsevärt. Förutom att MacGregor befinner sig i främsta ledet rent teknik- och innovationsmässigt så har företaget även ett av marknadens mest omfattande servicenätverk med egen personal stationerad på strategiska platser runtom i Sverige och utomlands. Det är en stor konkurrensfördel och en värdeskapande tjänst som kunderna verkligen uppskattar.


Svensk Industri SNL 2019-1 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2019-1

Huvudtema: Svensk Industri
Industrins framtid avgörs i skolan

Om man inte tror på svensk industri så tror man inte heller på svensk levnadsstandard. Så inledde en mycket känd vd på ett stort teknikbolag vår intervju för ett par år sedan. Det ligger en kraft bakom orden som gör att man kommer ihåg dem och att tankarna förs till alla svenska industriföretag som har varit med och byggt upp globalt ledande verksamheter under åren.

Back to top