Mycket på gång i shoppingstaden Växjö

Som växande stad i hjärtat av Småland har Växjö stora ambitioner. I en region vida känd för sin starka entreprenöriella grund har ägaren Eurocommercial och förvaltaren Newsec lyckats vidareutveckla och stärka Grand Samarkand till ett av Smålands mest moderna och spännande shoppingcenter.

Det är inte bara växjöbor som handlar på Grand Samarkand. Shoppingcentret lockar besökare från hela södra Sverige. Trots att det snart gått åtta år så uppfattas Grand Samarkand fortfarande som nytt. Man håller en hög fräschör och jobbar mycket med att skapa en trevlig mötesplats där både kunder och personal trivs. Totalt jobbar här mellan 350 och 400 människor. Att skapa en gemenskap och en familjär känsla för alla är jätteviktigt.

Skapar upplevelser
I utvecklingen av Grand Samarkand, som invigdes 2011, fokuserade man mycket på att förena funktion och nytta med nöje. Det ska vara roligt att handla, det ska vara en upplevelse som känns meningsfull och unik varje gång man besöker shoppingcentret. Det gäller att verkligen erbjuda kunderna en helhetsupplevelse som innehåller det där lilla extra. Det har Eurocommercial och Newsec verkligen lyckats med.
– Köpcentrets roll är i tider av e-handel och andra kanaler för shopping fortfarande att vara en samlingsplats för olika typer av handel, varor och tjänster. Den sociala aspekten blir ännu viktigare – idag är köpcentret en mötesplats för människor och en grogrund för social utveckling, säger centrumchefen Mats Jäderberg.
Genom Växjös pågående förtätning, bland annat med nya bostäder i Arenastaden och det närliggande Bredvik, så kommer Grand Samarkand allt mer integreras i staden och få ett ytterligare ökat kundunderlag.
I Grand Samarkand finns en butiksmix som möter de flesta behov inom mode, skönhet och livsstil. Dessutom finns en större matbutik och ett antal restauranger. Fördelarna, utöver det breda utbudet, är generösa öppettider och hög tillgänglighet, samt ett stort antal parkeringsplatser som naturligtvis är gratis att nyttja för köpcentrets besökare.

Mötesplats för alla
Även om Grand Samarkand är ett av de mest moderna och mest tillgängliga köpcentret i Småland så finns det alltid saker som kan förbättras.
– Vi jobbar ständigt med förnyelse och utveckling av vår miljö tillsammans med våra hyresgäster och butiker. Vi har till exempel alltid ett behagligt inneklimat oavsett sommar som vinter. Vi utvecklar hela tiden våra innemiljöer för att skapa en skön känsla och trivsel kopplat till mat och dryck och shopping från världens alla hörn berättar Mats Jäderberg.
Grand Samarkand ska vara en mötesplats för alla målgrupper. Unga som gamla ska trivas och kunna hitta det man söker, oavsett om man vill fixa en ny stil, fönstershoppa, fika, äta middag eller handla helgens mat.
Grand Samarkand ser till att det är mycket på gång i shoppingstaden Växjö. En succé som är på mångas önskelistor är Grand Samarkands presentkort som gäller i alla butiker, caféer och restauranger i centret en uppskattad gåva och är den perfekta presenten till vem som helst.


Svensk Industri SNL 2019-1 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2019-1

Huvudtema: Svensk Industri
Industrins framtid avgörs i skolan

Om man inte tror på svensk industri så tror man inte heller på svensk levnadsstandard. Så inledde en mycket känd vd på ett stort teknikbolag vår intervju för ett par år sedan. Det ligger en kraft bakom orden som gör att man kommer ihåg dem och att tankarna förs till alla svenska industriföretag som har varit med och byggt upp globalt ledande verksamheter under åren.

Back to top