Många välkända varumärken förlitar sig på Trensums Food

Att främja utvecklingen mot en mer vegetabilisk kost är inte bara en tillfällig trend. Om fler väljer vegetariskt, och det räcker med bara en eller ett par gånger i veckan, så minskar miljöavtrycket från livsmedelsindustrin avsevärt. Att äta mer växtbaserat har dessutom stora hälsofördelar, vilket många numera också är väl medvetna om.

Man behöver inte vara allergisk för att välja växtbaserade drycker. Studier visar att de växtbaserade alternativen ofta har en god inverkan på vår hälsa, och det borde vara det främsta incitamentet till att våga prova ett grönt alternativ. Dessutom smakar dagens växtbaserade alternativ riktigt gott!

Starka på växtbaserat
Hos Trensums Food i Tingsryd utvecklades de första havrebaserade dryckerna. Idag är havredryckerna välkända på marknaden och många livsmedelsföretag vill vara med och utveckla den nya hälsotrenden baserat på fördelarna med havre. Det finns redan hela familjer av havrebaserade flytande produkter, som drycker, matlagningsbaser och yoghurt.
Att produkterna från Trensums Food var med och startade trenden från början innebär att det finns mycket kunskap i företaget som är värdefull nu när marknaden expanderar. Företaget har inga egna varumärken, utan är en kunskapsbank och en testbädd samt legofabrik för andra livsmedelsföretag. Inom Trensums Food finns alltså kunskap för att utveckla helt nya idéer och testa dem i mindre skala, samt kapacitet för att skala upp produktionen och komplettera kundernas egen tillverkning.
– Några av Sveriges mest uppskattade varumärken förlitar sig på tillverkning i vår anläggning. Det gäller inte bara inom området växtbaserade drycker, även om vi har en stark ställning inom just det segmentet. Vi kan bistå med utveckling och tillverkning inom väldigt mycket som har med växtbaserade livsmedel att göra, säger Jörgen Kamph, försäljningschef för Trensums Food AB.

Fortsatt tillväxt
Trensums Food omsätter cirka 500 miljoner kronor och siktar på att bli ett miljardbolag. Det bygger helt och hållet på en fortsatt stark utveckling som legotillverkare, Trensums Food kommer inte att etablera egna varumärken som konkurrerar om uppmärksamheten.
– Att även framledes vara en stark och utvecklande samarbetspartner för livsmedelsbolagen i Sverige är vår ambition, och vi lägger all kraft på att vidareutveckla vår fabrik så att vi kan möta marknadens krav. Det som efterfrågas nu är mycket växtbaserat, och med vår kunskap på området så ser vi att den utvecklingen verkligen passar oss. Vi ser fram emot fortsatt tillväxt tillsammans med våra kunder, säger Jörgen Kamph.
I stort sett alla livsmedelsföretag behöver se över sin klimatpåverkan och här kan Trensums Food också bidra med mycket kunskap. Växtbaserat är i regel mer hållbart, vilket många redan är medvetna om. Trensums Food jobbar dessutom med hållbarhet ur flera perspektiv genom att tillsammans med sina kunder utveckla förpackningssystem med så låg påverkan på djur och natur som möjligt. Det är ett spår som kommer att bli ännu tydligare i framtiden.


Svensk Industri SNL 2019-1 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2019-1

Huvudtema: Svensk Industri
Industrins framtid avgörs i skolan

Om man inte tror på svensk industri så tror man inte heller på svensk levnadsstandard. Så inledde en mycket känd vd på ett stort teknikbolag vår intervju för ett par år sedan. Det ligger en kraft bakom orden som gör att man kommer ihåg dem och att tankarna förs till alla svenska industriföretag som har varit med och byggt upp globalt ledande verksamheter under åren.

Back to top