Bombardier ser fram emot att expandera i Hässleholm

Bombardier ser fram emot att utöka sin verksamhet i Hässleholm framöver i den nya underhållsdepå som byggs i Kärråkra. Fastigheten som Region Skåne ska uppföra och förvalta kommer att bli Sveriges mest moderna tågdepå. Öresundstågen kommer att flytta till depån och de upphandlar just nu drift och underhåll, ett åtagande som Bombardier är mycket intresserade av.

– Hässleholm är ett nav för utveckling av signalsäkerhetssystem. Vi har funnits i Hässleholm sedan 1989 och firar vårt 30-årsjubileum i år berättar Mats Hellsten, platschef i Hässleholm.
Bombardier utvecklar världsledande signalsäkerhetssystem som levereras globalt för att sedan anpassas till olika länders regelverk av de lokala Bombardier kontoren. I Hässleholm finns även en projekteringsgrupp som anpassar och konfigurerar signalsäkerhetssystem i Sverige och till andra delar av världen.

Bra startläge i kompetenskluster
Bombardier har sitt kontor i Norra Stationsområdet, som även är en kunskapsby med flera utbildningar inom teknikområdet. Under 2018 har en ny utbildning startats inom tågteknik, närmare bestämt en yrkeshögskoleutbildning med stark koppling till branschen, där Bombardier är med och bidrar till att forma utbildningens innehåll. Utbildningen har startats för att möta det framtida kompetensbehovet i depån som ska sysselsätta uppemot 150 personer när den är färdigbyggd och i drift under år 2020.
– Vi är en av de största arbetsgivarna i kommunen och det är en fantastisk bas att bygga vidare på som regionen erbjuder genom utbildning, framtida verksamheten i depån och som leverantör av nya regionaltåg i Skåne, säger Anna Höjer, Nordenchef och vd för Bombardier Transportation Sweden AB.

Förstärker med ny kompetens
Den nya underhållsdepån är ett av Hässleholms största byggprojekt någonsin. Om allt går enligt plan kan depån invigas i januari 2020. För Bombardier kan det betyda en nystart i Hässleholm med helt ny kompetens som inte funnits på orten tidigare.
Anläggningen byggs för att kunna ta emot nästa generations tåg och reparera dem. Eftersom befintlig personal främst är inriktad på signalsystem kommer Bombardier, om man får uppdraget att driva arbetet i depån, att behöva rekrytera tåg- och servicetekniker.
– Redan nu tittar vi på vår befintliga servicekompetens i Sverige och globalt och vi använder den som kunskapsbas i utvecklingen av depån. Att ta in personal i depån direkt från skolan är bara möjligt om det även finns erfaren personal på plats som kan vägleda. Den kompetensen kommer vi att hämta från våra andra avdelningar i Sverige och England, säger Anna Höjer.

Ständiga förbättringar i fokus
Samtidigt som Bombardier vill bredda verksamheten i Hässleholm genom den nya depån fortgår arbetet med att vidareutveckla och förbättra signalsystemen. Att utveckla och bygga vidare på det vi har, det vill säga världsledande kompetens inom signalteknik, kommer även i framtiden vara ett huvudspår för verksamheten i Hässleholm.

– Vi ser fram emot att förstärka vår position som en ledande arbetsgivare i partnerskap med Region Skåne och Hässleholms kommun för utvecklingen av en attraktiv och hållbar kollektivtrafik, framhåller Anna Höjer.


Svensk Industri SNL 2019-1 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2019-1

Huvudtema: Svensk Industri
Industrins framtid avgörs i skolan

Om man inte tror på svensk industri så tror man inte heller på svensk levnadsstandard. Så inledde en mycket känd vd på ett stort teknikbolag vår intervju för ett par år sedan. Det ligger en kraft bakom orden som gör att man kommer ihåg dem och att tankarna förs till alla svenska industriföretag som har varit med och byggt upp globalt ledande verksamheter under åren.

Back to top