Bergendahls satsar på utveckling för framtiden

Med hjärtat i Hässleholm är Bergendahls ett av detaljhandelns storföretag som lyckats ställa om och skapa nya affärer inom traditionell handel med välsorterade fysiska butiker, och samtidigt haft kraft över för att satsa på den nya tidens nätbaserade handel med brett sortiment. Välkända varumärken, bra logistik och kundvård är starka framgångsfaktorer.

Grunden till familjeföretaget Bergendahls lades i Hässleholm redan 1922. Den lilla lokala agentur som från början sålde margarin och kaffe har vuxit till en omfattande företagskoncern med flera stora varumärken inom svensk och internationell detaljhandel. Inriktningen är mat, mode och heminredning genom varumärken som City Gross, Eko, Glitter och Granit. Med hjärtat i Hässleholm är Bergendahls idag kommunens största privata arbetsgivare med en omfattande logistikverksamhet och central organisation för Bergendahls Food.

Framgång genom nytänkande
Bergendahls har på några decennier lyckats bygga en bred verksamhet med unika koncept som den nordeuropeiska marknaden efterfrågar. Tiderna förändras och dagens köpmönster är helt andra mot bara för fem – tio år sedan. Med e-handelns utveckling har många detaljhandelsföretag fått tänka om och satsa mer på centrallager och logistikutveckling. Så även Bergendahls, som framgångsrikt kombinerar e-handel med fysiska butiker på attraktiva lägen.
Genom att satsa på utveckling kan Bergendahls växa tillsammans med marknaden. Med flera nya etableringar av City Gross-butiker är man idag uppe i 44 butiker, från Trelleborg i söder till Sundsvall i norr med varuförsörjning från centrallagret i Hässleholm och i Tumba. Men också Bergendahlsägda Granit växer både i Sverige och utomlands och flyttade nyligen sitt lager från Stockholm till Hässleholm för att komma närmare marknaden men också för att skapa synergier inom koncernen.
Dagligvaruhandelns utmaningar idag kräver nytänkande. Bergendahls är utmanaren på marknaden med stormarknadskonceptet City Gross och även om alltfler vill kunna handla sin mat på nätet så finns det en stor målgrupp som hellre handlar i butik. Med City Gross erbjuder Bergendahls både fysiska butiker, e-handel och färdiga matkasse-lösningar till riktigt bra priser. En medveten satsning på att utveckla e-handel har nu lett fram till att man nu kan man handla ur hela sortimentet på City Gross på nätet och få allt levererat till dörren. Nu erbjuds också leverans nästa dag, något som få andra kan mäta sig med i branschen.
– Det är en väldigt spännande utveckling vi ser och det gäller att hitta saker som konkurrenterna ännu inte hunnit implementera i sina verksamheter. För oss handlar det mycket om att vara kompletta i fråga om sortiment och service, ha ett brett utbud och snabba leveranser, helt enkelt, men det handlar också om att säkra kvaliteten så att kunden får sina varor i perfekt skick - precis som man förväntar sig, menar Jonas Hultenheim, affärsområdeschef för Bergendahls Foods partihandel och med ansvar för företagets lager och logistik-verksamhet i Hässleholm, Staffanstorp och Tumba.

Effektiviserar med automation
Kunder som handlar över nätet förväntar sig inte bara en snabb leverans. Det ska även vara rätt varor, rätt antal och till rätt pris. Detta ställer höga krav på logistiken där allt måste fungera hela vägen, från inköp till leverans mot slutkund.
– Att skapa ännu effektivare logistik är en av våra viktigaste utmaningar för framtiden. För att möta det kommer vi att satsa mer på automationslösningar på våra lager. Det kommer inte bara att bli effektivare utan skapa en bättre arbetsmiljö och mindre monotona arbetsuppgifter, något vi naturligtvis också vill uppnå med våra investeringar, säger Jonas Hultenheim.
Med totalt nästan 5000 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland utvecklas familjeföretaget vidare och att skära ner på antalet jobb kommer inte att vara det primära oavsett vilka tekniska lösningar som implementeras. En utveckling med automation blir snarare ett komplement som gör Bergendahls i Hässleholm ännu mer attraktiv som arbetsplats och leverantör inom den svenska och nordeuropeiska detaljhandeln.


Svensk Industri SNL 2019-1 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2019-1

Huvudtema: Svensk Industri
Industrins framtid avgörs i skolan

Om man inte tror på svensk industri så tror man inte heller på svensk levnadsstandard. Så inledde en mycket känd vd på ett stort teknikbolag vår intervju för ett par år sedan. Det ligger en kraft bakom orden som gör att man kommer ihåg dem och att tankarna förs till alla svenska industriföretag som har varit med och byggt upp globalt ledande verksamheter under åren.

Back to top