Vertiseit skapar nya upplevelser för framtidens retail

Varbergsföretaget Vertiseit visar att digitaliseringen öppnar nya möjligheter inom retail. Idag handlar det om att skapa upplevelser och koncept som ger nöjdare kunder i en sömlös kundresa mellan digitala och fysiska kanaler. Hur är det möjligt?

Idén bakom Vertiseit handlar om att hjälpa retailers med att stärka kundupplevelsen i butik med hjälp av digital kommunikation. Butikens roll handlar nu allt mindre om ren transaktion och mer om att bygga långsiktiga relationer till kunderna i en sammanhållen kundupplevelse mellan kanalerna.

Årets företag
Johan Lind, vd samt grundare av Vertiseit, är mycket nöjd med de senaste årens utveckling inom företaget. Att Vertiseit är både trendsättare och utvecklare är tydligt och syns inte minst på kundlistan med välkända varumärken som J. Lindeberg, Volvo och Gina Tricot som exempel. Vertiseits resa har även uppmärksammats då man kammat hem titeln som Årets företag i Varberg 2017, samt Årets företag i hela Halland under 2018.
– Det är klart att det känns fantastiskt att det vi gör tillsammans med våra kunder uppskattas, säger Johan Lind, som grundade Vertiseit tillsammans med kollegorna Oskar Edespong och Adrian Eriksson för drygt tio år sedan.

Fördelar med digital transformation
Vertiseit hjälper kunderna att brygga över gapet mellan fysisk retail och det digitala. Under 2018 utvärderades flera större projekt som konkret visar att en digital transformation av fysisk retail gynnar alla – det vill säga handlare, kunder och till och med miljön, tack vare färre reklamationer och returer.
I projektet The Fitting Room samarbetade Vertiseit med Touchtech för att skapa en interaktiv butiksmiljö för kläder och skor. I en pop up-butik i Nordstan i Göteborg fick kunder prova skor från Sneaky Steve och kläder från Wacay, med tillgång till hela sortimentet på en yta om bara 63 kvadratmeter.
– Tack vare interaktiva touchskärmar och specialanpassade provrum med virtuella miljöer kunde allt beställas på plats för leverans direkt till hemmet. Alla produkter kunde provas innan de beställdes vilket bidrog till en högre träffsäkerhet – man visste redan att det man köpt skulle passa och behövde inte ta hem flera produkter av samma sort för att prova hemma i efterhand, förklarar Johan Lind.
I utfallet kunde Sneaky Steve redovisa en ökning av sin e-handel med hela 43 procent, och andelen returer var under en procent.

Upplevelsen i centrum
Allt fler aktörer inom retail inser värdet av att kombinera den fysiska butiksmiljön med de skalfördelar som e-handeln ger. Många väljer att till exempel installera touchskärmar i butikerna där kunderna lätt kan söka genom hela sortimentet, beställa produkter till butik och till och med direkt hem.
Vertiseit gör den digitala övergången lite enklare, lite smidigare och mycket bättre för såväl retailers som för deras kunder. Teknik i all ära – men det är själva upplevelsen som står i centrum och som genererar mervärde. Det vet man på Vertiseit och det är just därför man lyckas.


Bilaga Varberg SNL 2019-1 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2019-1

Huvudtema: Bilaga Varberg
Västerport är en utveckling som gynnar hela Varberg

Varberg är på väg in i ett av kommunens största stadsutvecklingsprojekt genom tiderna. Utvecklingen av Västerport sprider glädjerop bland såväl allmänheten som politiken och inte minst inom näringslivet. Den nya stadsdelen kommer att bli hem till uppemot 5.000 personer, och arbetsplatser för många.

Back to top