Fortsatt skyhöga förväntningar på Norrköping flygplats

I passagerarantal gjorde Norrköping flygplats sitt bästa år i fjol, räknat från det att kommunen tog över rodret 2006. Nu är förväntningarna skyhöga gällande årets resultat. Med flera starka kort kan den regionala flygplatsen i många avseenden konkurrera med landets större internationella flygplatser.

Landets äldsta trafikflygplats lockar nya företagsetableringar. Det är saker på gång i anslutning till Norrköping flygplats, som redan stoltserar som hemvist för flera stora flygklubbar, taxiflyg och en välrenommerad flygskola.
– De verksamheter som redan finns etablerade här vittnar om att vi har en bra infrastruktur och en välfungerande service. Det lockar nya intressenter och vi har redan ett par spännande etableringar på gång, säger flygplatsens vd Mari Torstensson, som inte kan avslöja mer angående nyetableringarna i dagsläget men som trots det antyder att det ser mycket lovande ut för Norrköping som framstående flygstad.

Central samhällsfunktion
Mari Torstensson beskriver flyget som en central samhällfunktion som i det närmaste bör jämställas med bussar och annan kollektivtrafik. Sedan kommunen axlade äganderollen för snart tio år sedan har man satsat hårt på att utveckla flyget, vilket har resulterat i att flygtrafiken återhämtat sig starkt och flera nya charterarrangörer och flygbolag har etablerat sig i Norrköping.
Från Norrköping finns en direktlinje till Helsingfors som från och med i år erbjuder dagliga avgångar, sju dagar i veckan. Tidigare sköttes linjen genom ett samarbete mellan Finnair och en annan aktör, men i maj kommer Finnair att ta över ansvaret för linjen och väljer då att även förstärka den med fler avgångar. Tidtabellen har också justerats för att bättre passa in med anslutningar till andra destinationer via Helsingfors.
Utöver den reguljära flyglinjen har Norrköping flygplats också mycket charterflyg året om. Under åren har man från Norrköping kunnat boka bland annat Antalya, Kroatien, Cypern, Azorerna, Rhodos, Kreta, Kos och Mallorca under sommarsäsongen. Vintertid har resmål som Gran Canaria, Teneriffa, Mexiko och Madeira lockat. Charterflygen har i princip alltid varit fullsatta, enligt Mari Torstensson.
– Nytt för i år är att charterarrangörerna testar nya destinationer som Sicilien och Sardinien. Förhoppningsvis blir det så populärt att vi kan erbjuda dessa destinationer även under kommande år.

Citynära med hög servicegrad
Norrköping flygplats ligger invid E22 och Söderleden som har förbindelse med E4. Flygplatsen är även mycket citynära med bara ett par minuters resväg in till centrala Norrköping. Det är en stor styrka i kombination med den höga servicegraden.
– Vi har fått feedback från charterresenärer som meddelat att de stått utanför sin ytterdörr bara 20 minuter från det att planet landat. Under den tiden har de fått sina väskor, gått igenom passkontrollen och tagit sig hem. Det visar på en enormt hög servicegrad som vi också är väldigt stolta över. Det är den största fördelen med att resa från en mindre flygplats som Norrköping, menar Mari Torstensson.
Norrköping anses vara Sveriges näst främsta logistikområde efter Göteborg. Det ger också Norrköping flygplats ett betydande försprång som man nu har för avsikt att dra nytta av i fortsatt utveckling av Sveriges äldsta civila flygplats.


Östergötland SNL 2015-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2015-3

Huvudtema: Östergötland
Östergötlands landshövding guidar genom industriarv och teknisk utveckling

Östergötlands landshövding Elisabeth Nilsson marknadsför gärna regionens näringsliv som ”snabbväxande och intressant med många olika spetsområden”. Några av världens mest kända varumärken har en stark förankring i Östergötland, där Saab, Siemens Industrial Turbomachinery, Toyota Materials Handling och Ericsson bara är ett fåtal exempel.

Back to top