Värnar det goda värdskapet

På kurs- och konferensanläggningen Rimforsa Strand läggs mycket omtanke på det personliga bemötandet – att gästen ska känna sig som hemma.

Ungefär fyra mil söder om Linköping ligger det lilla samhället Rimforsa och den närbelägna kurs- och konferensanläggningen Rimforsa Strand. Den uppfördes som universitetsbyggnad för Fredrika Bremerförbundets Lanthushållningsseminarium 1911.

– Att Rimforsa Strand byggdes som en skola passar vår verksamhet perfekt. Det gör att alla rum finns i huvudbyggnaden. Det kan vara skönt att slippa gå ut för att ta sig till en konferenslokal eller till restaurangen, särskilt om regnet öser ner och vinden viner, berättar Veronica Eriksson, som tillsammans med sin syster och sina föräldrar driver och äger anläggningen sedan 1999.

Huset har 42 hotellrum, som alla är nyrenoverade sedan februari i år. Restaurangen har plats för 90 sittande gäster. Här finns även fem grupprum och fem lokaler för tio till 90 personer, som kan anpassas efter behov. De är utrustade med dataprojektor eller 42 tum LCD TV, samt fast och trådlöst bredband.

– Utöver huvudbyggnaden har vi en egen brygga för båt och bad, strandbastu och gott om utrymme för utomhusaktiviteter.

Rimforsa Strand erbjuder allt från större event som företagsarrangemang och kick-offer till givande konferenser och möten för mindre grupper. De lägger stor vikt vid det goda värdskapet.

– Gästerna ska känna sig som hemma hos oss. Det personliga bemötandet är jätteviktigt, att vi är lyhörda och levererar det vi lovat. Då kan gästerna nå sina mål med vistelsen här, säger Veronica Eriksson.

Fritt skapande
Den vanligaste formen av konferens är att gästerna kommer före lunch, övernattar och åker efter lunch dagen därpå. De flesta vill vara på plats under hela vistelsen och inte spilla tid på transporter till och från olika aktiviteter. Det är något som Rimforsa Strand tagit fasta på.

– Vi har lyckats få arrangörerna av många aktiviteter att komma till oss, vilket vi är mycket glada för.

De har till exempel ett fint samarbete med konstnären Madeleine van Nigtevecht på Björkfors Arthouse som erbjuder gästerna att prova på måleri. Antingen på temat "Musik och smak" eller att tillsammans måla ett stort konstverk som de sedan kan ta med sig och hänga upp på arbetsplatsen.

– Det är en mycket uppskattad aktivitet. Vi har märkt att aktiviteter utan tävlingsinslag har ökat i popularitet. Vi erbjuder exempelvis yoga och gruppträning, som har efterfrågats av våra gäster, berättar Veronica Eriksson, som tillsammans med personalen nu laddar för sommaren.

– Vi har ett väl utvecklat sommarkoncept och det finns mycket att besöka i Östergötland. Som turist rör man sig dessutom i ganska vida cirklar. Många av våra gäster använder oss som bas för utflykter till Vadstena, Västervik, Visingsö och andra platser, tillägger hon avslutningsvis.


Östergötland SNL 2015-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2015-3

Huvudtema: Östergötland
Östergötlands landshövding guidar genom industriarv och teknisk utveckling

Östergötlands landshövding Elisabeth Nilsson marknadsför gärna regionens näringsliv som ”snabbväxande och intressant med många olika spetsområden”. Några av världens mest kända varumärken har en stark förankring i Östergötland, där Saab, Siemens Industrial Turbomachinery, Toyota Materials Handling och Ericsson bara är ett fåtal exempel.

Back to top